Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 71

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 71
DREYMAR UM BILAR Á OYGGJUM 69 behaviour with high speed and races on deserted road stretches. Nothing, it seems, can stop their game of death. Some boys even, implicitly, consider their dead comra- des as car cult martyrs. Street racing Young people talk a lot about street races, but few have participated in them. Faroese street races are secret informal ventures without any clear organization. The street- racing youth doesn’t represent an elaborate youth culture even if a limited group of young men form the hard core of the street- racing milieu. These men have similar values as street-racing youths from other North European countries. Finnish youth subcul- tures have strong street-racing traditions, says the sociologist Heli Vaaranen (2004). "The street-racing youths used their cultu- ral performance to create nighttime counter-experiences for their daytime experiences of lost opportunities. This counter-experience became 'a room of his own', it defned a street racer's masculine identity, and itfunctioned as a coping stra- tegy to fight exclusion" ln Finland, Vaaranen unveils, the street- racing youths are in general marginalized working-class boys and girls that don’t have many success stories from everyday life. The night-time show puts the otherwise rnarginalized man in the centre, makes him the hero with high status among peers. Faroese street-racing youths are not very difFerent from other young drivers, but they are indeed risk takers that don’t take road safety seriously. The street-racing youths are usually young men from village working- class homes with a conservative interpre- tation of masculine values. Some of them are the sons of car loving Atlantic cowboys from the 1980s and 1990s. Usually the race, taking place far from residential areas at night, has two participating cars manned with the drivers only. Other persons control the race's start and fmishing lines as well as the poten- tial presence of police or other unwelcomed vehicles. Reputed car-racing road stretches are, my informants tell me, most often long, wide and straight. But it is important to regularly change location in order to avoid the atten- tion of the police. Besides, it would be boring routine, say some experienced informants, to use the same piece of road again and again. The racing youth's high spot are weekend nights when many races take place. Frequently, the races start accidentally, after the boys, gathered around their cars, have been engaged in boasting about power, fearlessness and women. Suddenly the rivalling pals have to rush to an appointed road for the risky street battle to begin. Another situation that can lead to impulsive street races is when a group of young people, driving in a couple of cars, is heading for a village or town in order to participate in social activities. All of a sudden two or three drivers, wanting to pilot the convoy, speed up and start a 'fast and furious' game. Drivers that participate in spontaneous races often show egocentric behaviour, igno- ring the terror their frightened backseat 'hostages' are subjected to. To give the pas- sive passengers in risk taking drivers' cars the courage to say "stop!" is one of the main challenges in traffic accident prevention
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.