Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 75

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 75
DREYMAR UM BILAR Á OYCCJUM 73 taxi. Don't let a small drive take your lives. I don't want others to end up like me just because ofstupidity. I could have escaped all this ifl had not searchedfor the car key that Sunday night before Christmas in 1988. Finally I want to say that I am happy to live when I think about how close I was to losing my life." The dream of cars underlying most young people's struggle to get the driver’s license is a dream of freedom, amusement and stimulation; it is also a dream of reaching new cultural and social horizons. The tragedies on the roads, regularly in the media’s searchlight, don’t break the dreams of all young people. Even victims of accidents caused by reckless drivers preserve the illusion of cars as harmless irreplaceable instruments of life in latemodern society. "Almost four weeks have gone since 18- year-old John Sigurd Danielsen [JS] from Strendur was injured in an accident where the driver lost control of the car, which looped. JS suffered severe head injuries, without consciousnessfor two days, was urgently sent to Denmark [...] We had been bowling in Leirvík, two friends and me. That is the last thing I remember before the crash. The next thing I remember is when two days later, I wake up in Denmark, says JS. He can therefore not tell us how he experienced the accident itself [...] He was sent to Denmark and was lying in a respirator for two days. After 17 days in Denmark, he could be sent home to the Faroe Islands last Friday. He has been in hospital in Torshavn since that, but according to plans he will get out ofhospital today [...] He tells that he had started to attend a driving school when the accident happened. Infour months JS's fnger will be normal again, and he will continue his lessons to obtain a driver's license" (Dam, 2007) This teenager, who could easily have lost his life in a crash, looks very much forward to going back to the driving school to get introductory skills in the art of driving. The dream of cars has not been substituted by other future dreams. The relationship betwe- en youth and cars is elastic; it can move from intimate to relatively distant, but it is seldom clearly cut off. Like a boomerang the car, for most Faroese boys and girls, comes back when you try to get rid of it (Gaini, 2009). But young heretics contesting contemporary society’s car culture hegemony are gaining ground - reflected in the Atlantic cowboys' fading power among young men - at a time when cultural currents are amalgamated and reconstructed in the postmodern maelstrom of youth identities. Analysis and conclusions The art of driving involves different levels of risk taking by individuals with different risk behaviour patterns. The driver's observable driving style unveils many elements of risk, but other element are not recognized before the 'unexpected’ accident is a fact... The risk factor is hence never under full control through advanced risk management (Mar- shall and Picou, 2008). It takes many years to become a good and safe driver. Experienced drivers can forecast many dangerous situations in traffic in order to avoid the potential accident, but they are not prophets
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.