Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 76

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 76
74 DREAMS OF CARS ON ANISLAND without weaknesses. The problem is that human beings will always run into hazardous scenarios because of the impact of senti- ments, irrational meditation and dreamlike imagination on our interaction and beha- viour. On a cultural level it is interesting to present the generational divide regarding the meaning and value of risk behaviour. Young people have through centuries been blamed for immoral risky lifestyles of all kinds (Best, 2006). They are condemned as irresponsible, egocentric hedonists with little respect of the rules and order of society. Periods of moral panics - with fear and anger towards youth generations accused of anarchistic attitudes and destructive social behaviour - are inherent components of modern society. Cohen says, "A condition, episode, person or group of persons emerges to become defined as a threat to societal values and interests" (in Boethius, 1995: 41). The panic sometimes develops into hysterical emo- tional campaigns against non-conformist minorities in society. Some young men and women, labelled lost 'outsiders' by mainstream middle-class youths, feel discriminated and stigmatized in their everyday lives (Vaaranen, 2004). This youth group doesn't get cultural recognition by the society and sticks to its own subcul- tural values and styles - e.g. the street-racing youth and other risk-taking drivers. The drivers taking severe risks on the roads are often in a multifarious mission of resistance towards the power holders of society. The researcher Boethius (1995:49) says: "Children and youth oftenfeel (as do wo- men) dependent, suppressed and bound. They therefore tend (at least in the middle class) to challenge and provoke the older generation - the generation that possesses social, political, pedagogical and economic power..." The meaning of cars in youth car cultures is usually very far from the formal authorities' negative images of young drivers - especially young working-class men (Best, 2006). The car is much more than a speedy vehicle that young individuals abuse in self-centred leisure activities. The so-called TWOC youth in USA illustrates the complex ever-changing youth-cars-culture relation. "In her book Goliath, Campbell (1993) discusses the TWOCers whose behaviour caused such media fury for a few years in the 1980s/1990s. The TWOCing was 'taking cars without the owner's consent'. Campbell writes of one group of young men on a particular estate who used such cars to demonstrate their driving skills to their admiring peers. From 10 at night they transformed what was otherwise thought of as the square near the shopping centre into an arena of dramatic performance. Outrageous speeds, handbrake turns, sudden stops, and dramatic exits. After 10 at night this space belonged to them; everyone else kept well clear. [...] After 10 this was young men's territory" (Massey, 1998: 128) The car is part of a territorial struggle where young people normally are the weak part that has to accept unattractive border areas far from the prestigious centres of society. The strategic segregation process separating
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.