Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 77

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 77
DREYMAR UM BILAR Á OYGCJUM 75 non-conformist youths from the rest is often linked to political risk discourses. The risky youth is, implicitly, not supposed to have much contact with the risk-free groups in society because of a 'risk fencing' policy. The ideational suppression of youth with risk behaviour is today more elaborate than ever before. Risk was a natural part of everyday life on the rocky islands when natural forces in the form of wind, rain, fog and stormy waters had to be faced from the age of 14. The concept of risk itself was ambiguous and beyond human judgement. The free untamed mind, characterizing many youngsters, was praized, not suppressed, in traditional society. There was no strict separation between work and leisure, duties and privileges. Even the analytic distinction between youth and adults was uncommon in premodern society. Young and old worked closely together and were hence in friendly social interaction that secured the smooth reproduction of cultural values from generation to generation. The reckless young driver that spreads horror and panic in his home community is seldom accompanied by elder passengers. The boy is probably not even talking to his elders about his high speed car driving. This text has put young men in focus, but young women take part in all the car cultures in the Faroe Islands. There might be less focus on women as drivers in the public discourse and media in general, but the fact is that women are very active participants in tnost cruising and racing missions. They are still a minority among the hard core drivers with high risk behaviour, but they are no i°nger excluded from the traditional masculine sphere of society. The Atlantic cowboys of the 1970s and 1980s lived in a society characterized by deep gender divisions regarding young people's leisure, lifestyle and identities. There has been a shift in society since the 1990s. Today young women with a deep interest in motor vehicles and engines feel free to act like the lads on the roads. Nobody can become totally risk-free. The so-called 'risk society' is characterized by the 'democratization’ of risk, which implies the spreading of unwanted risk to all social and cultural layers of society, even if the wealthy classes indeed invest huge amounts of money in order to improve security and reduce risk in their own neighbourhoods (Beck, 1992; 1998; 2008). Young people - especially young men - are often considered the most dangerous participants in car traffic in modern societies. It might be a statistically correct statement, but the ironic side efTect of the public warning against young male drivers is the desperation and aggressiveness of the outsiders that take risks on the roads. The rough prejudices against young drivers, labelling a whole generation as senseless road users, are largely unfair and ineffective. The car cultures reflect youth cultures that reflect general currents in con- temporary culture. It is in other words a larger construction involving adults as well as young people.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.