Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 85

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 85
THE THEORY OF EVOLUTION AND IDEOLOGY 83 an hon gekk við barninum. Ein onnur er ein ímyndarlig lýsing av kynsligari sameining millum Ingibjørg og Ólav, í tí hann druknar í fossinum, tá ið hann bjargar beiggja hennara undan at drukna. Ein triðja er menningar- ástøðilig, tey bæði eru sum nevnt fermenn- ingar og ættin "av hinum fornastu” og "ikki blandað við ringari slag". Arvaeginleikarnir frá tí veikara Torsteini lúta við øðrum orðum í menningartilgongdini. Menningarástøðið elvdi frá byrjan til eitt hugmyndafrøðiligt stríð, tí tá ið menniskjan hevði ment seg í einari tilgongd gjøgnum nógv hundraðtúsund ár, hvat so við skapan- arsøguni í Bíbliuni? Og vit kunnu radikalisera málið við at spyrja, hvat verður av patriark- atinum, tá ið bceði kynini hava ment sig lið um lið? Faðirrætturin hevði longu fingið eitt avgerandi skot fyri bógvin, tá ið tað kvinnu- liga eggið varð funnið í 1827, og tað varð staðfest, at bæði kynini høvdu lut í gitnaðin- um. Sambært menningarástøðinum hava tey bæði kynini ment seg ymiskt við natúrligum úrvali, og tað er galdandi fyri bæði kropsligar og sálarligar eginleikar. Menn eru størri og sterkari enn kvinnur, tí teir hava noyðst at berjast fyri at vinna kvinnur og verja sítt øki, kvinnur hava verið knýttar at reproduktión og hava ment móðurinstinkt og umsorgan. Darwin fór ikki út um lívfrøðina í sínum astøði, men tað hava mong onnur gjørt síð- an. í 1883 gav Bjørnstjerne Bjørnson (1832- 1910) sjónleikin En Handske út, sum umboð- aði tað sjónarmiðið, at menn á sama hátt sum kvinnur áttu at vera seksuelt fráhald- audi, áðrenn teir fóru inn í hjúnalagið. Leik- urin var eitt svar upp á tann galdandi dup- ultmoralin í borgaraskapinum, har døturnar vóru undir strongum eftirliti, meðan tær vorðu uppdrignar til rolluna sum kona og mamma. Synirnir harafturímóti sluppu at gera sínar royndir og nøkta sín kynsliga tørv hjá kvinnum úr øðrum stættum, t.d. hjá skøkjum og tænastugentum. Sjónarmiðið hjá Bjørnson elvdi til andsvar frá nógvum ymisk- um síðum á tí mentanarliga pallinum í øllum Norðurlondum. Stríðið um náttúruna hjá kvinnum og monnum bleiv í 1880'unum so hart, at tað fekk heitið "tað stóra norður- lendska kríggið um seksualmoralin". Eldur kom í av álvara, tá ið tann svenski rithøvundurin Stella Kleve (dulnevni fyri Mathildu Malling, 1864-1942) hevði al- mannakunngjørt stuttsøguna "Pyrrhussegr- ar" (1886) í tí radikala, gøteborgska tíðarrit- inum Framát. Søgan snýr seg um ta 24 ára gomlu Mártu Ulfklo, sum er á einum kur- sentri i Montreux. Hon hevur tuberklar, og hevur frá sínum lækna heima í Stockholm fingið tey greiðu boðini, at hon fer at doyggja. Frágreiðingin er árftliga disposition, fórvárrad av ett alltfór hetsigt blod23. Hon er sjálvandi fyri ongum og skilir ikki hetta, tí sum barn hevur hon altíð hevði verið frísk, og hon hevur tvær systrar, sum eru giftar. Og teksturin heldur fram: - Som árgift -ja. Det ár... det ár, som sagt blodet, det hetsiga blodet - Hon skulle velat slá den gamle mannen, som han stod dár med sina nedslagna ógon och sitt leende. - Varenda ballnatt, fróken Márta, varenda dans har varit bránsle pá elden. Och alla de erotiska fantasier--- - Som jagkvávt. Hon kunde hóra ráheten i sin egen stámma. - Mycket riktigt - som ni "kvávt". Det er just det tokiga, det. Det har varit farliga segrar de dár, fróken, - rent ódelággende fór en sádan fysik.
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128
Page 129
Page 130
Page 131
Page 132
Page 133
Page 134
Page 135
Page 136
Page 137
Page 138
Page 139
Page 140
Page 141
Page 142
Page 143
Page 144
Page 145
Page 146
Page 147
Page 148
Page 149
Page 150
Page 151
Page 152
Page 153
Page 154
Page 155
Page 156
Page 157
Page 158
Page 159
Page 160
Page 161
Page 162
Page 163
Page 164
Page 165
Page 166
Page 167
Page 168
Page 169
Page 170
Page 171
Page 172
Page 173
Page 174
Page 175
Page 176
Page 177
Page 178
Page 179
Page 180
Page 181
Page 182
Page 183
Page 184
Page 185
Page 186
Page 187
Page 188
Page 189
Page 190
Page 191
Page 192
Page 193
Page 194
Page 195
Page 196
Page 197
Page 198
Page 199
Page 200
Page 201
Page 202
Page 203
Page 204
Page 205
Page 206
Page 207
Page 208
Page 209
Page 210
Page 211
Page 212
Page 213
Page 214
Page 215
Page 216

x

Fróðskaparrit

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.