Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 87

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 87
THE THEORY OF EVOLUTION AND IDEOLOGY 85 men teksturin heldur fram: ... hennara stórlátna sinni bardist móti slíkari undirgeving26 Ingibjørg verður lýst sum ein sterk og sjálv- støðug kvinna, og hóast støðan á summum økjum var broytt, síðan Stuart Mill skrivaði um viðurskiftini, so hevði tann gifta kvinnan um fyrra aldarskifti ikki fullan ræðisrætt yvir sínum egnu viðurskiftum løgfrøðiliga, og als ikki sosialt og hugmyndafrøðiliga. Støðan sum gift bóndakona hevði framvegis havt við sær, at ein gav seg inn undir patriarkalskt vald. Tann møguleikin, sum Stuart Mill grundgevur fyri, nevniliga at kvinnur og menn liva í javnstøðu, er ikki realistiskur í tí søguliga kontekstinum. 4. partur - samanfatan og útlit "Móðurmerkið", Dr. Jekyll og Mr. Hyde og 'Minnisvarðin" viðgera á ymiskan hátt m.a. evnið menniskja, náttúra og samfelag. í stuttsøguni "Móðurmerkið" sigur Aylmer, at tað móðurmerkið, sum kona hansara hevur a kjálkanum, er tekin um uerðsligt ófull- komni77. \ romantiskari hugmyndafrøði er tann guddómliga skapanin fullkomin og lýtaleys, og Aylmer kann ikki góðtaka, at kona hansara ikki speglar hesa guddómligu hugmyndina. Sum vit hava sæð í 1. parti, ber sambært Immanuel Kant ikki menniskjanum til at fáa vitan um tað absolutta, tað er hand- an okkara møguleikar fyri sannkenning. Men tað, sum Aylmer ger, er at flyta myndina frá ti guddómligu, makrokosmisku skipanini yvir a veruleikans mikrokosmos, har hann sjálvur verður skapari og evsti myndugleiki. Við einum parti av sær sjálvum veit Aylmer av, at hann er á tunnum gleri. Tað kemur fram í einum marrudreymi, har hann við skurðviðgerð roynir at skera móðurmerk- ið burtur. Men djúpari hann sker, djúpari søkkur hondin, og tað endar við, at hondin sýnist at taka um hjartað á Georgianu. Søgan er skrivað, áðrenn Sigmund Freud greinaði menniskjasálina, og tað, sum dreymurin umboðar, verður lýst soleiðis: Hugin er í eini undarligari støðu, tá ið svøvnurin, tann alfevndi, ikki megnar at steingja sínar dreygar inni I sínum myrka ríki, men letur teir bróta út og loypa ræðslu á tað veruliga lívið við loyndarmálum, sum kanska hoyra heima í eini djúpari tilveru.28 Við hesum verður sett spurnartekin við tey ediligu motivini hjá Aylmer. Tá ið hann vil skapa ta fullkomnu kvinnuna og samstundis er til reiðar at seta lívið hjá henni í váða, er tað ikki hon, men hann, sum er miðdepilin. Hon er gjørd til objekt í eini ætlan, sum hevur til endamáls at nøkta hansara subjekt- ivu, sjálvsøknu ærutrá. Georgiana verður lýst sum eitt dømi um ta borgaraligu kvinnuna í 19. øld, sum vit sóu í lýsingini hjá John Stuart Mill, og sum hevur sum lívsendamál at tekkjast manninum. Georgiana sigur sjálv um móðurmerkið: Fyri at siga sum er, so havafólk ofta sagt mær, at tað fríðkaði um meg, ,..29, og seinni verður sagt, at merkið gjørdi summar menn upp- aftur meira hugtiknar30. Heldur enn at vera eitt lýti er tað lítla merkið tað, sum ger hana serstaka. Meðan tey vóru forlovað, hevði Aylmer ikki hugsað nakað serligt um merkið, tað var ikki, fyrr enn tey vóru gift, hann ansaði eftir tí, og tá fekk tað alt avgerandi týdning. Seint og tíðliga minnir hann hana á
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.