Íslenskt mál og almenn málfræði


Íslenskt mál og almenn málfræði - 01.01.1983, Síða 121

Íslenskt mál og almenn málfræði - 01.01.1983, Síða 121
Learning about -ari 119 speaking children of the same age used -ari (71% versus 49%) might be accounted for by showing that -er is a more productive instrumental suffix than -ari is. The difficulty, of course, comes in assessing the relative productivity of equivalent derivational processes in the two languages. One possibility is to equate the frequency of a suffix with its productivity. I carried out a very preliminary comparison of this type, based on the relative requencies of -er and -ari as instrumental endings in the English and Icelandic versions of the same children’s book, Richard Scarry’s What Do People Do All Dayl (Icelandic: Öll eru þau önnum kafin í Erilborg). I chose this data base because it contained a large number (161) of instrument names in each language for an identical set of referents. I also felt that the vocabulary used in a children’s book would be more representative of instrument names familiar to children than a sampling of instrument nouns from the adult languages more generally. This limited comparison showed that theEnglish -er instrumental ending is used 3.5 times more often that the Icelandic -ari.5 It may be, then, that the relative productivity (i.e. greater fre- quency) of English instrumental -er contributes to its somewhat earlier acquisition. A crosslinguistic comparison of the frequency of infinitive-like in- strument nouns (i'.e. zero-derived forms, at least for English) is less supportive of relative productivity as an explanatory factor. Because Icelandic children use infinitive-like nouns much more than American children (23% versus 0%), productivity would lead us to expect that the adult languages exhibit a similar difference, with formally identical noun-verb pairs being more frequent in Icelandic. In fact, the compara- tive data indicate the opposite, with infinitive-like instrument nouns occurring nearly three times more often in English than in Icelandic (2.7:1). Clearly, some other explanation will have to be found for this discrepancy in the acquisition patterns for the two languages. While it would be premature to draw any conclusions about the role of productivity in the acquisition of derivational morphology based on these preliminary comparative data, they do support the idea that 5 If -or is included as a spelling variant of -er (as in indicator or generator), the ratio of -er/-or:-ari increases to 4.3 : 1. It seems likely that American children would perceive -er and -or as being a single morpheme in the spoken language.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Íslenskt mál og almenn málfræði

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Íslenskt mál og almenn málfræði
https://timarit.is/publication/832

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.