Milli mála - 2019, Síða 98

Milli mála - 2019, Síða 98
98 Milli mála 11/2019 GILDED CR EATUR ES STR A INING A N D DY ING meanwhile, is an image of containment when set against the “ample” blondness mentioned in the second stanza. One could argue that the discordance only emphasizes the splendour of the face. In other words, the visage is naturally so gorgeous that it is capable of making plain clothes seem like the trappings of universal beauty. On the other hand, the presentation of these clothing and trinkets extends the sense of distance and remoteness that are established in the previ- ous stanzas. The stars, firmament, and universe function as images of expansiveness and universality, but they also provide a sense of shape- lessness. If the appearance of the moon emblematizes the disclosure of a feminine performer, then the body of this performer is dispersed across the night sky, to the point that it seems to be simultaneously everywhere and nowhere. The “body” of the performer remains as inaccessible as the face, albeit in a different way. Although the face is distant, it is described in intimate detail. Conversely, the body is only hinted at through descriptions of clothing. Thus, there might be an element of concealment and obfuscation in the representation of a feminine body, which reaches a subtle level of piquancy in the final line: “Her Dimities - of Blue -.” Wardrop as- serts that this line provides a “homespun effect, after the plenitude and much-ness of the preceding three lines” (“Body’s Body” 44). However, the final line seems to build upon the previous ones. After presenting banal and “safe” pieces of attire, the speaker brings in dimities—skimpy cotton fabrics used in the nineteenth century for bustles, gowns, and undergarments, and often worn in erotic stage performances. Moreover, that they are blue instead of blonde or white is noteworthy, since brighter clothing stands at odds with the sym- bolic valences of lightness that were allied with feminine purity and virtue in the mid nineteenth century (in the case of Lind, for example).12 Nevertheless, these close-fitting garments also fail to re- veal the shape of the body. Instead, they mark a possible transition 12 As Mitchell discusses, whereas light-coloured clothing belonged to a series of mid nineteenth- century American visual markers that melded purity, respectability, and whiteness, brighter-colo- ured clothing was associated by the same token with ostentatiousness and vulgarity. Mitchell locates a new vogue in the symbolic value of white or light-coloured clothing in the 1850s and 60s, stating that this was a period in which the “middle and upper-middle classes of Northern European descent in America began to reaffirm their identity in opposition to aristocratic excess, vulgar money and other, lower, cultural and ethnic groups” (77-78).
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198

x

Milli mála

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Milli mála
https://timarit.is/publication/1074

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.