Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 54

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 54
52 KYN OG MÁLSLIGUR HUGBURÐUR TIL FØROYSKA TALAÐA FRÁBRIGDIÐ - NAKRAR ÁBENDINGAR Her vil eg taka framaftur tað, ið varð sagt í 3.1 um 'samleikaatburð' (Milroy, 1992:152) og í 3.3. um "nærveru og ávirkan av einum og hvørjum øðrum samleika, ið er meir eyð- kendur (enn kyn)” (Meyerhoff, 1996: 204- 205). Eins og í øðrum samfeløgum munnu eisini føroyskar kvinnur hava tørv á at vísa nærveru og ávirkan av øðrum samleika út yvir sannroyndina um, at tær eru kvinnur, so at tær, eins og aðrar kvinnur sambært kann- ingum í øðrum samfeløgum, munnu vilja vísa samleika sín sum báði 'føroyskar', 'tví- mæltar'/'fieirmæltar’, 'frælsir persónar', 'út- búnir persónar', o.s.fr. Hugsandi um áður- nevnda fyribrigdið, ið Jabeur sigur frá tunisis- ka samfelagnum, har hjálandamálið (franskt) er vorðið sermerki fyri frábrigdið, kvinnurnar velja sær, tykist hetta vera støða, ið minnir um myndina, vit her síggja hjá føroysku kvinnunum. Tískil er mín hugsan, at um- framt møguleikan fyri at atlaga málburð sín í samrøðu, tær høvdu við meg fyri at vísa mær tekin um nærstøðu sum samrøðulut- takari, eigur at verða tikið upp í metingina, at hesar kvinnurnar eisini høvdu møguleika til at vlsa "nærveru og ávirkan av øðrum sam- leika", heilt í samsvari við ástøði MeyerhofTs. Hugsandi er, at afturat samleikanum 'kvenn- kyn' vóru aðrir samleikar til staðar; sum t.d. 'føroysk', 'tvímælt’/'fleirmælt' og 'kvinna hoyrandi heima í bólki við hægri útbúgving', og høvdu allir samleikar eins stóra ávirkan á eginmálbúnan, tær valdu sær at brúka í hesi samrøðuni. Við hesum vil eg kortini ikki siga, at menninir í sama bólki vildu vísa fjarstøðu millum seg sjálvan og meg sum samrøðulut- takara, men fari eg heldur at styðja meg til Milroy and Margrain og vísa á møguleikan fyri, at teir vildu vísa samleika, ið fevndi um "nærleika til staðbundna málførið [...] og stig av sameining í netverkum á staðnum" (Milroy and Margrain, 1980: 44). Her er kanska eisini gagnligt at minnast tað, Milroy and Milroy siga um íkomu av samfelagsligari stættaskipan í smáum samfeløgum vegna afturgongd í tøttu netverkunum, tó at netverkini verða framvegis varðveitt 'ovast og niðast' i samfelagsligu stættaskipanini (Milroy and Milroy, 1993:67 og 68). Fyri mær tykjast fleiri forvitnisligir spurn- ingar at vera goymdir her. Man frábrigdið, ið hesar kvinnurnar velja sær, fara at gerast eitt tekin um málburð hjá 'nútíðar kvinnuni'; hjá henni, 'ið er væl útbúgvin', so at hetta frá- brigdið samstundis gerst eitt tekin um fram- gongd? Ella man tað hin vegin fara at verða frábrigdið hjá monnunum, ið málsamfelagið annars fer at tulka sum tekin um nútíðardám og broyting, so at hetta gerst til eitt tekin um framgongd? Hesir spurningar hava við avleiðingar at gera, og nú vit hava nomið við nakrar orsakir til ymisk val av frábrigdum hjá kvinnum og monnum, kann spurningurin um avleiðingar av tílíkum málvalum tykjast at liggja heilt nær. Tað er mín fatan, at fullgott kjak um av- leiðingar av tí frábrigdinum, ið fólk velja sær, kann ikki gerast við tilfarinum til hesa grein- ina. Helst munnu størri kanningar eiga at verða gjørdar um tillaging av føroyska mál- inum móti hinum norðurlendsku málunum, serstakliga donskum, saman við uppaftur størri kanning um hugburð hjá føroysku mál- brúkarunum til málvarðveitslu fyri at kunna siga nakað um evnið. Viðvíkjandi athalli og tillaging millum føroyskt og danskt kann vís- ast til Petersen og verkætlan hansara, ið enn er í gongd (sí m.a. Petersen, 2006; 2008). Kortini fari eg her at leggja sjógv millum meg
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128
Page 129
Page 130
Page 131
Page 132
Page 133
Page 134
Page 135
Page 136
Page 137
Page 138
Page 139
Page 140
Page 141
Page 142
Page 143
Page 144
Page 145
Page 146
Page 147
Page 148
Page 149
Page 150
Page 151
Page 152
Page 153
Page 154
Page 155
Page 156
Page 157
Page 158
Page 159
Page 160
Page 161
Page 162
Page 163
Page 164
Page 165
Page 166
Page 167
Page 168
Page 169
Page 170
Page 171
Page 172
Page 173
Page 174
Page 175
Page 176
Page 177
Page 178
Page 179
Page 180
Page 181
Page 182
Page 183
Page 184
Page 185
Page 186
Page 187
Page 188
Page 189
Page 190
Page 191
Page 192
Page 193
Page 194
Page 195
Page 196
Page 197
Page 198
Page 199
Page 200
Page 201
Page 202
Page 203
Page 204
Page 205
Page 206
Page 207
Page 208
Page 209
Page 210
Page 211
Page 212
Page 213
Page 214
Page 215
Page 216

x

Fróðskaparrit

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.