Studia Islandica - 01.06.1963, Síða 81

Studia Islandica - 01.06.1963, Síða 81
SUMMARY Chapter I surveys briefly the Icelandic sources relating to the two families of Scandinavian gods: the Æsir and the Vanir, the war between them, and the settlement which ends it. The fullest accounts are to be found in the works of Snorri Sturluson: Ynglinga Saga (the introductory saga of the Heimskringla) and the Younger Edda. VölusTpá tells of the war of the gods, and many other Eddic poems distinguish clearly between Æsir and Vanir. This division of the gods into two groups is therefore certainly much older than Snorri, and there can hardly be any doubt that it goes back to heathen times. The problem of the relationship between Æsir and Vanir has long occupied students of Scandinavian religion and mythology. Of particular interest is the fact that the three Vanir deities: Njord, Frey, and Freyja, were beyond all other gods worshiped as fertility gods. It was suggested long ago that the story of the war between Æsir and Vanir contained reminiscences of a conflict be- tween two religions. Some scholars associate this conflict with a migration of peoples, but according to the testimony of archaeo- logy, no major migration into Northern Europe has taken place during the last 4000 years. Shortly before 2000 B. C. the Aryans — the Battle-Ax People of the archaeologists — broke through from the plains of Russia to the Rhine and settled among a farm- ing population which a few centuries earlier had begun to culti- vate the soil. But the author thinks it unlikely that the story of the war between the gods represents memories of events taking place in the first centuries after the Aryan invasion. If the story goes back to a conflict between two religions, that conflict must have come to an end not long before the beginning of historical times in Scandinavia. In recent years the prolific French scholar Georges Dumézil has interpreted the story of the war between the gods in a very dif- ferent fashion. He believes that all Aryan peoples originally had a common religion, and in this religion he finds the origin of the deities of the Germanic peoples. According to him the story of the struggle between Æsir and Vanir reflects not a clash between dif-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88

x

Studia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.