Fróðskaparrit - 01.01.2009, Blaðsíða 82

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Blaðsíða 82
80 MENNINGARÁSTØÐI OG MENNINGARFRØÐI Trupulleikarnir koma, tá ið Hyde fer illa við eini smágentu, sum hann rennur umkoll og traðkar á, og tá ið hann drepur ein mann í illsinni. í báðum førum eru vitni, og hóast tað eydnast honum at sleppa burtur, vita fólk nú, hvussu hann sær út, og navnið er eisini kent. Men av góðum grundum verður hann ikki funnin. Hvussu leingi dupultlívið heldur fram, er ikki greitt, men kanska nøkur fá ár. Jekyll er frá byrjan tilvitaður um, at hetta er eitt vandamikið spæl, tí eitt evarska lítið frávik í samansetingini í løginum fer at hava van- lukkuligar avleiðingar. Men nøgdin gevur ikki altíð tað væntaða úrslitið, og tað kemur fleiri ferðir fyri, at hann noyðist at tvífalda, ja enntá trífalda hana. Við tíðini veksur megin í Hyde, og Jekyll noyðist at sanna, at hann má velja millum báðarsíðurnar. Hann velur Jekyll og livir hansara í allar mátar siðiliga lív, har hann enntá roynir at bøta um tær illgerðir, hann hevur framt sum Mr. Hyde. Men ein dagin hendir tað, at broytingin fer fram av sær sjálvari. Hann hevur mist tamarhaldið á tilgongdini, og endin verður, at hann drepur Hyde og harvið seg sjálvan. í pørtum av romantikkinum og í romantismuni var áhugin fyri tí irrationella, fyri tí demoniska ella tí sonevndu náttsíðuni í menniskjanum stórur. Vit kunnu hugsa um verk sum Die Elixiere des Teufels (1815/16) eftir E.T.A. Hoffmann (1776-1822), "William Wilson" (1839) eftir Edgar Allan Poe (1809- 49) og "Skuggan" (1847) eftir H.C. Andersen, sum skaldsøgan eftir Stevenson er skyld við, men sum hon eisini víkir frá. Hyde er ikki ein spegilsmynd av teimum kreftum í menniskj- anum, sum vit ikki vilja kennast við, hann er ein fysisk vera, men á lægri menningarstigi, tí sum Jekyll sigur: ...hetta var eisini eg10. Tað paradigmuskifti, sum menningar- læran hjá Charles Darwin við On the Origin of Species frá 1859 og The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex frá 1871 var atvoldin til, sæst aftur í skaldsøguni eftir Stevenson. í tekstinum brúkar Jekyll orð sum "djórið” og "villdjórið innan í mær"11 til at lýsa Hyde við, og Poole, tænarin hjá Jekyll, nevnir hann "mansling" og ber hann saman við eina apu12. Utterson, sakførari, sum er vinmaður Jekyll, ger sær hesar tankar um Hyde, sum hann tá akkurát hevur tosað við: Gudforláti mcer er hetta ikki menniskjanslig vera! Ein vera mitt ímillum djór og mann, ha?13 Dr. Jekyll er við sínum rannsóknum kom- in fram til, at persónmenskan er í tvíningum. Tað verður ikki sagt beinleiðis í skaldsøguni, hvat Hyde hevst at, tá ið hann fremur sínar illgerðir. Men tað liggur implisitt í lýsingun- um, at tað er tann burturtroðkaði seksuali- teturin, sum verður sleptur leysur. Og bæði í tí calvinsku mentanini, Stevenson var vaksin upp í í Skotlandi, og í viktoriutíðini, sum skaldsøgan varð til í, var moralurin sera strangur. Tann hampuligi borgarin, sum ger sína skyldu og livir eitt sømiligt lív, er góður, hann ella hon, sum stígur út um teir trongu karmarnar, er óndur ella ónd. Jekyll umboðar borgaran, sum roynir at liva upp til teir normarnar, sum samfelagið og hann sjálvur seta. Men tann parturin av honum, sum umboðar alt tað forbodna, er so sterkur, at hann má geva eftir. Hann sigur, at tað er lyndið, sum hann hevur fingið frá náttúruni, sum er upprunin til ólevnaðin hjá Mr. Hyde, og ikki óndskapur14. Við hesum brýtur Stevenson avgerandi við ta ráðandi, moralsku fatanina. Girndin er sambært skaldsøguni ein holdborin veruleiki, sum
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172
Blaðsíða 173
Blaðsíða 174
Blaðsíða 175
Blaðsíða 176
Blaðsíða 177
Blaðsíða 178
Blaðsíða 179
Blaðsíða 180
Blaðsíða 181
Blaðsíða 182
Blaðsíða 183
Blaðsíða 184
Blaðsíða 185
Blaðsíða 186
Blaðsíða 187
Blaðsíða 188
Blaðsíða 189
Blaðsíða 190
Blaðsíða 191
Blaðsíða 192
Blaðsíða 193
Blaðsíða 194
Blaðsíða 195
Blaðsíða 196
Blaðsíða 197
Blaðsíða 198
Blaðsíða 199
Blaðsíða 200
Blaðsíða 201
Blaðsíða 202
Blaðsíða 203
Blaðsíða 204
Blaðsíða 205
Blaðsíða 206
Blaðsíða 207
Blaðsíða 208
Blaðsíða 209
Blaðsíða 210
Blaðsíða 211
Blaðsíða 212
Blaðsíða 213
Blaðsíða 214
Blaðsíða 215
Blaðsíða 216

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.