Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 82

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 82
80 MENNINGARÁSTØÐI OG MENNINGARFRØÐI Trupulleikarnir koma, tá ið Hyde fer illa við eini smágentu, sum hann rennur umkoll og traðkar á, og tá ið hann drepur ein mann í illsinni. í báðum førum eru vitni, og hóast tað eydnast honum at sleppa burtur, vita fólk nú, hvussu hann sær út, og navnið er eisini kent. Men av góðum grundum verður hann ikki funnin. Hvussu leingi dupultlívið heldur fram, er ikki greitt, men kanska nøkur fá ár. Jekyll er frá byrjan tilvitaður um, at hetta er eitt vandamikið spæl, tí eitt evarska lítið frávik í samansetingini í løginum fer at hava van- lukkuligar avleiðingar. Men nøgdin gevur ikki altíð tað væntaða úrslitið, og tað kemur fleiri ferðir fyri, at hann noyðist at tvífalda, ja enntá trífalda hana. Við tíðini veksur megin í Hyde, og Jekyll noyðist at sanna, at hann má velja millum báðarsíðurnar. Hann velur Jekyll og livir hansara í allar mátar siðiliga lív, har hann enntá roynir at bøta um tær illgerðir, hann hevur framt sum Mr. Hyde. Men ein dagin hendir tað, at broytingin fer fram av sær sjálvari. Hann hevur mist tamarhaldið á tilgongdini, og endin verður, at hann drepur Hyde og harvið seg sjálvan. í pørtum av romantikkinum og í romantismuni var áhugin fyri tí irrationella, fyri tí demoniska ella tí sonevndu náttsíðuni í menniskjanum stórur. Vit kunnu hugsa um verk sum Die Elixiere des Teufels (1815/16) eftir E.T.A. Hoffmann (1776-1822), "William Wilson" (1839) eftir Edgar Allan Poe (1809- 49) og "Skuggan" (1847) eftir H.C. Andersen, sum skaldsøgan eftir Stevenson er skyld við, men sum hon eisini víkir frá. Hyde er ikki ein spegilsmynd av teimum kreftum í menniskj- anum, sum vit ikki vilja kennast við, hann er ein fysisk vera, men á lægri menningarstigi, tí sum Jekyll sigur: ...hetta var eisini eg10. Tað paradigmuskifti, sum menningar- læran hjá Charles Darwin við On the Origin of Species frá 1859 og The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex frá 1871 var atvoldin til, sæst aftur í skaldsøguni eftir Stevenson. í tekstinum brúkar Jekyll orð sum "djórið” og "villdjórið innan í mær"11 til at lýsa Hyde við, og Poole, tænarin hjá Jekyll, nevnir hann "mansling" og ber hann saman við eina apu12. Utterson, sakførari, sum er vinmaður Jekyll, ger sær hesar tankar um Hyde, sum hann tá akkurát hevur tosað við: Gudforláti mcer er hetta ikki menniskjanslig vera! Ein vera mitt ímillum djór og mann, ha?13 Dr. Jekyll er við sínum rannsóknum kom- in fram til, at persónmenskan er í tvíningum. Tað verður ikki sagt beinleiðis í skaldsøguni, hvat Hyde hevst at, tá ið hann fremur sínar illgerðir. Men tað liggur implisitt í lýsingun- um, at tað er tann burturtroðkaði seksuali- teturin, sum verður sleptur leysur. Og bæði í tí calvinsku mentanini, Stevenson var vaksin upp í í Skotlandi, og í viktoriutíðini, sum skaldsøgan varð til í, var moralurin sera strangur. Tann hampuligi borgarin, sum ger sína skyldu og livir eitt sømiligt lív, er góður, hann ella hon, sum stígur út um teir trongu karmarnar, er óndur ella ónd. Jekyll umboðar borgaran, sum roynir at liva upp til teir normarnar, sum samfelagið og hann sjálvur seta. Men tann parturin av honum, sum umboðar alt tað forbodna, er so sterkur, at hann má geva eftir. Hann sigur, at tað er lyndið, sum hann hevur fingið frá náttúruni, sum er upprunin til ólevnaðin hjá Mr. Hyde, og ikki óndskapur14. Við hesum brýtur Stevenson avgerandi við ta ráðandi, moralsku fatanina. Girndin er sambært skaldsøguni ein holdborin veruleiki, sum
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.