Uppeldi og menntun - 01.07.2005, Síða 92

Uppeldi og menntun - 01.07.2005, Síða 92
ABSTRACT The conception and production of the National curriculum in information and technology education is the subject of this research. This curriculum was a particular innovation in the revised national compulsory school curriculum of 1999. The study draws on the concept of deliberation which Schwab introduced and Reid developed further (Reid, 1994). An evaluation is made of the extent to which the production of the national curriculum in information and technology education reflects the characteristics of curriculum delibera- tion as proposed by Reid. The research questions are: What views did policy-makers have about learning and the use of information technology and about the production and function of a curriculum? How was the national curriculum revised and the curriculum in information and technology produced? What sort of curriculum is the National curriculum in information and technology education? The study builds primarily on interviews with four key policy-makers in autumn 2003 on the revision of the national curriculum in the years 1996–99 and an analysis of the published curriculum. The Minister of Education and the project manager developed the project with the principle that it was important for different groups to participate in the production and the process reflects a suitable and logical plan for the production of a curriculum. It is difficult to assess the extent to which account was taken of ethical and moral issues on the basis of the information available. It is the view of the authors that the practical and institutional momentum of traditions in the school system were underestimated both in the manner in which the national curriculum was produced and in the final product. Allyson Macdonald er prófessor vi› Kennaraháskóla Íslands Þorsteinn Hjartarson er skólastjóri Fellaskóla í Reykjavík Þurí›ur Jóhannsdóttir er sérfræ›ingur vi› Rannsóknarstofnun Kennaraháskóla Íslands „ V I Ð V O R U M E K K I B U N D I N Á K L A F A F O R T Í Ð A R I N N A R “ 92 uppeldi_14arg_2hefti_9 copy 12/13/05 9:49 AM Page 92
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.