Studia Islandica - 01.06.1970, Síða 116

Studia Islandica - 01.06.1970, Síða 116
114 Marmor was the first work completed by Kamban after his American visit. It is a satire against the prevailing penal system and against the corruption of society, both in its sequence of events and in the views ex- pressed by Robert Belford. The whole play revolves round this one character; many others are introduced in the course of it, but they have little independent existence. Nowhere in his treatment of penal ques- tions does Kamban more clearly put forward Osbome’s theories on the abolition of punishment; in fact, the play may be considered a straight- forward exposition of these theories; tliough the disciple is often in- clined to go further than the master. In Marmor we are told that the time has come for society to understand that its only expedient against the growth of crime is to refrain from punishing the criminal. This can hardly be described as an adequate solution of the problem, yet nowhere does Kamban hint at any other, and this, of course, weakens the polemi- cal effect of the play. Of all his works, Kamban rated Marmor highest, and he not unnaturally resented the cool reception given it in Denmark, where it was never performed. However, his next play was an unqualified success. This was Vi Mor- dere, his most unified and drainatic work. It deals with an unhappy mar- riage, and the circumstances leading to the murder of his wife by such a blameless character as Ei-nest Mclntyre. The play is also a satire on American society, with its adulation of the meretricious, amusement, and superficial values. The corruption of society is reflected in the characters themselves; their way of life, attitudes and actions. Each is well realised and convincing, and has an individual part to play. In Marmor Robert Belford had remarked that crime was no moral crit- erion of human worth. Vi Mordere is more or less a commentary on his words, and he is so close to the play himself that the character Norma recalls him. In this play Kamban sets out to destroy the deeply-rooted concept of the bom criminal - the criminal type. In Ernest’s place we could all have become criminals — no murder is horrible except that by the State, for it cannot be extenuated by passion. Of such a murder we all share the guilt - and in this respect we are all murderers. The play was given its premiere in Copenhagen in the spring of 1920, and re- ceived with acclamation. It has been performed several times in Iceland, and is one of the perennials of Icelandic dramatic literature. Ragnar Finnsson was Kamban’s first novel. It belongs to the category of his social satire, and shows the life of an Icelander in the merciless jtmgle of American society, relentlessly heading for disaster. The novel lacks unity, falling into two loosely-connected parts. The first part tells of Ragnar’s childhood and schooldays in Iceland, and is based more or less on personal experience. The second describes the corruption of
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132

x

Studia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.