Studia Islandica - 01.06.1970, Blaðsíða 117

Studia Islandica - 01.06.1970, Blaðsíða 117
115 American society and Ragnar’s descent into crime. In the account of his search for work and his insecurity there are doubtless elements of Kamban’s New York experiences, his disappointments and hardships; though the novel goes much further. The horrifying account of Ragnar’s imprisonment is mainly based on the above-mentioned book by Thomas Mott Osborne, Within Prison Walls. Rut the most fruitful source of material is to be found in Donald Lowrie’s My Life in Prison (New York, 1912), in which the author describes his many years of imprison- ment. Kamban uses this work so freely that on occasions he even trans- lates passages from it, word for word - without acknowledgement. Rut there is frequent evidence of his being somewhat hampered in his mat- erial by lack of ideas; making repeated use in his works of the same subject matter, and even the same phrases. Ragnar Finnsson takes the form of a psychological novel, and hence stands or falls by its presentation of a single character. Ragnar’s progress is traced from earliest childhood to the day of his death. He is most con- vincing in the earlier part of the story. In the later part the charac- terisation is submerged by the satire and rapid succession of events. In this work the ideas of Robert Relford of Marmor are shown in action. Ragnar is not a born criminal, any more than Ernest Mclntyre of Vi Moriere. In both cases society is to blame. Ragnar Finnsson was the last work in which Kamban made crime and punishment his main theme, though he often returns to the subject in his later writings, and perhaps nowhere more memorably than in his interpretation of the character of the bishop’s daughter in the cycle of novels Skálholt. After the publication of Ragnar Finnsson there was a slight pause in Kamban’s literary activities. From 1922 to 1924 he held the post of theatrical director at the Folkcteatret in Copenhagen, before resigning to devote himself to writing once more. The fourth and last of his works to bear the mark of his American visit was the play 0rkenens Stjerner. This deals with the eternal war between flesh and spirit. Kamban probably found his subject matter in the novel Thais, by Anatole France, and in Oscar Wilde’s story of a hermit and a courtesan who try to convert each other, used by him in a play called La sainte courtisane of which only fragments have sur- vived. In Orkenens Stjerner Kamban attacks the prejudice and hypo- crisy of a society that banishes the prostitute. Like Ragnar Finnsson, Vivienne Montford is a martyr to that society. The play is melodramatic and loosely constructed; possibly one of Kamban’s poorest efforts. The last purely satirical work, described by him as the product of the general post-war throes of westem “civilization”, was the play Sendi- herrann frá Júpiter (1927). This sets the final seal on his gospel of a
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132

x

Studia Islandica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.