Bókasafnið


Bókasafnið - 01.06.2014, Síða 88

Bókasafnið - 01.06.2014, Síða 88
Útdráttur: Ný áskorun fyrir bókasafns- og upplýsingafræðinga – námskeið á Netinu Fjallað er um kosti þess að sækja námskeið og þjálfa starfsfólk bókasafna í gegnum Netið. Litið er til áhrifa námskeiða Opening the Book á starfshætti í bókasöfnum, en námskeið þeirra eru ætluð fyrir bóka­ safns­ og upplýsingafræðinga og annað starfsfólk bóka­ safna. Þá er útskýrt hvers vegna bókasöfn þurfa að breytast frá því að bregðast fyrst og fremst við fyrir­ spurnum um lesefni og hvernig mögulegt er að virkja starfsfólk bókasafna enn frekar til að leiðbeina notend­ um við val á lesefni ﴾reader engagement﴿. Gerð er grein fyrir kennsluaðferðum, uppbyggingu og lengd gagnvirka námskeiðsins InterActive og þeirri hagkvæmni sem felst í sjálfstýrðu námi. Námskeiðið byggist á persónulegum tengslum milli nemenda og leiðbeinanda og byggir upp alþjóðlegt tengslanet milli þeirra bókasafns­ og upplýs­ ingafræðinga sem taka námskeiðið. Expertise at work is something that we develop over time. Academic and professional qualifications are the solid platform upon which many library jobs are based but it is the day­to­day experience that helps to build our confidence and develop our competence. It would be instructive to make a list of all the things that you have actually done at work this week. Your list will probably include a lot of tasks that didn’t get covered in your college training or post­graduate studies. You cope with whatever surprises your day­to­day working life throws at you while doing your best to maintain a great service. If you’ve been in your job for a few years, you become confident that you can manage your familiar workload and it is sometimes hard to see any advantage in change. Especially on Monday mornings. The lessons we gain from day­to­day work, however, are often small­scale and practical – they don’t result in seeing our jobs in a new light and they don’t gi­ ve support when we need to be challenged and stretched. This is where continuing professional development comes in. Continuous learning will occur in any job but if we want to practice new skills, introduce change and experiment with new projects then continu­ ous learning needs theory, measurable outcomes, structure and support. The most common training opportunities are one day workshops, meetings or conference sessions. These are great for introducing new ideas and can be truly inspiring. But it is difficult to maintain that initial enthusiasm when you are back at your workplace and other pressures crowd in. Colleagues who didn’t share the inspirational experience may be sceptical about the new ideas you bring back and if you try something and it appears not to work very well, there is nowhere to go to discuss and understand why. Advantages of online training At Opening the Book we have run many face­to­ face workshops for librarians in different countries but over the last ten years we have moved to develop sub­ stantial online training programmes. When we say online, we don’t mean a faceless computerised set of questions with tick­boxes. All our courses mix online learning with practical application to library work. What Take a new challenge with online professional development Rachel Van Riel and Anne Downes Rachel Van Riel and Anne Downes work at Opening the Book, the company which founded the reader development movement and has embedded reader­centred ideas in the UK library service. Opening the Book supplies training, consultancy, library design and book display furniture in the UK, North America and in many European countries. See www.openingthebook.com
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100

x

Bókasafnið

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Bókasafnið
https://timarit.is/publication/245

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.