Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.01.1988, Page 72

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.01.1988, Page 72
Jón Sveinbjömsson gaumur gefinn hvað biblíurannsóknir hafa leitt í ljós um eðli frásagnanna. Rannsóknir biblíufræðinga og guðfræðinga virðast harla óþekktar utan þess hóps sem stundar þær. Jafnvel innan háskólasamfélagsins og meira að segja meðal þeirra fræðimanna sem beita sömu eða svipuðum aðferðum og guðfræðingar virðast guðfræðirannsóknir næstum óþekktar. Efalaust eiga guðfræðingar nokkra sök á þessu og víst má gagnrýna marga hverja fyrir að rækja ekki nægilega samtöl við aðrar háskólagreinar, en slík umræða milli háskólagreina er nauðsynleg fyrir guðfræðina. Ég vil ljúka þessum drögum með því að taka undir orðin í grein Kneuppers um nauðsyn þess að gera hvem einstakling að gagnrýnum lesanda. Eina leiðin til þess að blása lífi í biblíulestur og guðfræði er að rækta og efla hæfileika hvers einstaklings að „lesa“ á gagnrýninn hátt. Þetta hlýtur að vera megin viðfangsefni akademískrar guðfræði í nánu samstarfi og samtali við aðrar fræðigreinar háskólasamfélagsins. Summary The paper begins with a discussion about the interrelationship of the three main elements in the reading process: author, text, and reader. The first relationship discussed is that between the author and his text, speci- fically how the author uses the text to influence his readers. Secondly, the relationship of the reader to the text — how the reader approaches the text, by entering into the reading process — is taken up. Textbooks in rhetoric from the first centuries of our era show us how students were trained to involve their audiences in a reading process. These textbooks are of great importance for the modem reader in approaching ancient texts. In the second part of the paper there is a proposal for a three-step method for reading texts, based upon the discussion in the first part of the paper: (1) First the text is studied in its literary context; (2) then the text is studied in its historical and social context; (3) and finally an attempt is made to discover the "universals" in the text which form the basis for entering into the reading process. In the third part, the role of the reader in modem society is discussed, especially within the church and the university; and the necessity for everyone to become a critical reader is stressed. 70
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.