Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 34

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 34
34 Amalía Björnsdóttir, Baldur Kristjánsson og Börkur Hansen Context This is the fourth paper in a series based on the longitudinal study Motivation of Stu- dents in Compulsory Schools in Iceland. The literature suggests that student achieve- ment is strongly related to two interrelated factors, namely the school leadership and the organizational culture of the school – the school culture (Deal and Peterson, 1999; Hoy and Miskel, 1996, 2008; Fullan, 2001). The concept of school culture refers to the values and norms that shape tra- ditions and interactions, i.e. how school personnel interact and operate when solv- ing everyday challenges. Accordingly, the teachers’ views towards student learn- ing are a significant part of the culture of schools. Deal and Peterson (1999) and Schein (2004) state that school culture can be of various kinds, but Maehr and Midg- ley (1996) emphasize that the values and norms towards teaching and learning are of utmost importance for academic suc- cess in schools. Hoy and Miskel (1996, 2008) point out that there are a limited number of empirical studies available on school culture. Generally, however, em- pirical studies suggest that culture in suc- cessful organizations is proactive in nature and emphasizes co-operation and collabo- ration of all their staff. This scarcity also applies to the Icelandic context. The findings presented in this paper shed a light on the relationship between as- pects of school culture in eight compulsory schools in Iceland with achievement on nationally administered comprehensive exams. Method Data was collected in eight compulsory schools (ages 6–16), four of them located in the greater Reykjavík area and four in rural areas. Data was gathered with a questionnaire where teachers responded to questions and statements. On the one hand, the theoretical framework that guid- ed the development of the questionnaires for teachers and middle managers was developed from the works of Maehr and Midgley (1996). According to them, the values and norms towards teaching and learning are the most important dimen- sions of every school culture. On the other hand, questions concerning school culture focused on organizational and manage- rial elements. There were 318 teachers in these eight compulsory schools and the re- sponse rate was 75%. Findings and discussion Factor analysis was carried out on the data collected from teachers and middle man- agers. Two separate factor analyses were done, one for statements that describe in general terms the school culture and the other on statements describing the culture in relation to teaching orientation. Scores on standardized tests in Icelandic and Abstract School culture and school achievement
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.