Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 76

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 76
76 Torfi Hjartarson og Anna Kristín Sigurðardóttir This research project took a close look at Icelandic school buildings at the primary and lower secondary level (ages 6 to 15). The aim of this study was to identify fea- tures of change in new school buildings, reflecting new challenges involving archi- tecture, educational ideology, school poli- cy and digital technology. Environmental and architectonic features characterizing recently designed school buildings and their surrounding area were examined in light of emerging issues and challenges facing 21st century schools. Five school buildings developed and built in this cen- tury were presented and discussed with regard to general classroom layout, public spaces and community halls, facilities for arts and crafts, school libraries or infor- mation centres, application of informa- tion technology, teacher work stations, outdoor teaching, communal ties and the design process at preparatory stages. The buildings represented the most recently designed and constructed schools from a sample of twenty school sites explored and reviewed by a multidisciplinary group of researchers. The group included two fac- ulty members at the University of Iceland, two school principals and an architect. Data was collected by observations and photography at each location, interviews with selected members of staff and the stu- dent body, review of technical documents, drawings and writings. The result indicat- ed a clear shift in the design of educational buildings. Flexibility, flow, openness, so- cial dynamics and teamwork seem to have guided recent school design. Clusters of classrooms or open spaces, transparent or movable boundaries, as well as public spaces allowing for manifold interactions in flexible groups seem to have replaced traditional classrooms along confining cor- ridors. The participation of many different stakeholders in the preparatory design process was also noted. When our results are viewed in light of seven design themes for schools in the 21st century, outlined by OECD and DfES (2006), congruence is obvious for most of the themes. Recent school buildings in Iceland also seem to re- flect a development similar to other coun- tries and resonate with some of the most innovative school buildings in the world (Walden, 2009). It should be noted, how- ever, that clusters of classrooms and open learning spaces are not new arrangements, as they have been tried in many school buildings throughout the past century in different countries. Such initiatives have often been met with skepticism and have not necessarily led to any radical changes regarding teaching and learning. This is also the case in the Icelandic context. New knowledge and insights into education and reform, however, as well as techno- logical advances, seem to have paved the way for such initiatives of late and made Abstract The design of school buildings in the crucible of new teaching methods: Icelandic primary and lower secondary school build- ings in the early 21st century.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.