Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 98

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 98
98 Þuríður Ósk Sigurjónsdóttir og Sif Einarsdóttir social context offered by a predominantly patriarchial social structure (Anderson, 1997; Gunter, 1995; Lindsey, 1994). Nancy Betz (2005) has emphasized that individu- als face barriers related to social structure, socialization and psychological factors that hinder them in making untraditional career choices for their gender. However, supportive factors may also facilitate these choices. A recent study done in the US shows that the main barriers in the choices of engineering for women are: lack of in- formation about the occupation, feeling of alienation in advanced math courses, self- efficacy beliefs, lack of female role models, and career counseling. The factors that facilitated their non-traditional choices, in contrast, were academic achievement and interest in math and sciences, good teachers, encouragement, role models, and good job opportunities (Wentling & Cama- cho, 2008). It is not sufficient to focus on individual choices and perceive science and technol- ogy as value free or just as a set of skills and attitudes women need to master. Hen- wood (2000) has suggested that it is impor- tant to study the culture that is dominant within these fields and how they relate to the greater power structure in the patri- archy (Greenfield, et al., 2002). The major purpose of the present study was therefore to test whether women enrolled in male- dominated majors in the School of Engi- neering and Natural Sciences had encoun- tered barriers and supportive factors while making educational choices and how they had experienced the atmosphere and in- structional practices of the male-dominat- ed departments. A focal point related to the fact that these women had chosen to enter fields of study that are traditionally male dominated. Method After soliciting students via email a web- based questionnaire was administered to 185 enrolled students (139 men and 46 women) in the departments of math, phys- ics, engineering and computer science. The questionnaire was split into four parts: 1. Factors that influenced their educational choices, attitudes and math experiences, 2. Experiences of the dominant culture in the discipline‘s instructional practices, 3. Atti- tudes towards gender issues, 4. Students’ expectations after graduation. Results and discussion The results showed that women who have chosen these non-traditional majors are high academic achievers and have strong self-efficacy beliefs in mathemat- ics. Despite this they need more encour- agement and various types of support to make such choices compared to their male counterparts. More women than men also replied that having a role model was very important. The women were more inter- ested in maths than the men and they also considered themselves better prepared to study science at the university. They were in general satisfied with the instructional practices, and men and women had simi- lar expectations concerning jobs and sala- ries after graduation. However, there were
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.