Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 119

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 119
119 Abstract “Maybe we‘ve become such tomboys that all behave the same”: Discourses and social forces in the culture of male-dominated academic science Hrafnhildur Snæfríðar- og Gunnarsdóttir og Þorgerður Einarsdóttir This study explores the dominant dis- course within the culture of computing, electric and computer engineering, math- ematics and physics at the University of Iceland. These fields are to this day male dominated. Much academic debate and research have focused on possible reasons behind the continuing under-representa- tion of women in these fields. Educational institutions around the world have initi- ated programs and interventions aimed at bringing more women into the science departments. The emphasis is primarily on the idea of equal opportunities and at- tributing the problem to characteristics of women, such as lack of skills, interest and experience. These efforts have proven inef- fective in increasing the number of wom- en within the fields. They have moreover been criticized for focusing too narrowly on the choices of individual women. Theory and method More recent work has underlined that in order to understand the nature of the problem we need to take into account the social and environmental factors at play, for example, institutional factors and the masculine culture surrounding the fields and dominant discourses. This paper dis- cusses findings of an MA study conducted at the University of Iceland. The aim of the study was to map the social forces, dis- courses and power relations found within the physical sciences and technology facul- ties at the University of Iceland. The study design was qualitative, rooted in Dorothy Smith´s institutional ethnography. It was comprised of twelve interviews with ten female students in the above-mentioned fields. The main objective of institutional ethnography is to map the complex of rela- tions that organize our everyday lives, the underlying idea being that our everyday worlds are organized by institutionalised social relations not wholly visible to us, that our activities and choices in our lives are co-ordinated with what people, un- known to us, are doing elsewhere at differ- ent times. This study explored the domi- nating discourses and gendered power re- lations within the faculties of the physical and computer sciences at the University of Iceland that shape the lives of students, their choice of field and attitudes towards equality. Results In order to be socially accepted the women in physical and computer sciences need- ed to adapt to masculine ideals and put up with attitudes of arrogance and crude humour. Attitudes towards the issue of gender equality reflect an individualistic approach and suspiciousness towards ac- tive measures to promote gender equality. They are viewed not only as unnecessary but also unjust towards men. These ruling
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.