Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 140

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 140
140 Rúnar Sigþórsson Abstract The implemented curriculum in Icelandic in years 6 and 7 in light of the National Test in Icelandic in year 7. Context National tests have been in place in the Icelandic school system for decades and have always been highly controversial. They are favoured as a necessary means of control and organisation, as a source of information and comparison, and as nec- essary external evaluation. On the other hand they are criticised as an external source of control that deprives teachers of professional autonomy, narrows the curriculum, and limits the possibilities to individualise teaching and learning. De- spite this controversy, very few Icelandic studies have attempted to put the pros and cons of the tests into a theoretical context and examine their impact on teaching and learning. The study The current article reports the findings of a study aimed at answering the question: What characterises the organisation of teach- ing and learning in Icelandic in four Icelandic compulsory schools and to what extent does it take account of the National Test in Icelandic in year 7. The research was a qualitative case study in four schools. Data were gathered with individual interviews with teachers, classroom observations of their lessons, and focus group interviews with students. The data were analysed according to a conceptual framework of curriculum, con- sisting of four components: The intended curriculum, representing the National Curriculum; the implemented curriculum, representing what actually happens in the classrooms in terms of teaching and learn- ing; the attained curriculum, representing the learning experiences of the students and their learning outcomes; and teachers as the link between the intended and the implemented curricula, whose decisions and actions shape what actually happens in their classroom. Findings and discussion In three out of the four schools the content of the implemented curriculum was char- acterised by a clear distinction between the content areas of the National Curricu- lum. Both teachers and students referred to spelling as a distinct curriculum area, which it is not in the curriculum, and tak- en together grammar and spelling took up about half of the teaching time. Reading, literature and writing got the rest of the time allocation, while spoken language, expression and viewing, and listening skills were largely absent from the imple- mented curriculum. In the same three schools, the promi- nent teaching style was characterised by direct teaching and transmission of factual knowledge, followed by individual seat- work with exercise books and written as-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.