Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 154

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 154
154 Geert van Hove with children with disabilities. Some of them manage to build bridges to the com- munity. Some of them can get away from the margins and create fascinating stories. Within this part of her work the author shows how theoretical frameworks and concepts can guide us to a deeper level of understanding. With this part of her work Bjarnason shows how inductive and de- ductive work can be combined in a pro- ductive way. The author gives us also a nice lesson in the things we should keep in mind while organizing qualitative research. In Appen- dix 2 and throughout the whole book she shows that research about this topic can’t be called research if we are not guided by the highest ethical standards. The author uses the metaphor: ‘walking on eggshells’ to discuss her multiple positions. Being a mother, being a mother of a son with a label, being an Icelandic citizen, being a researcher, being an advocate, Bjarnason manages to teach us about the possible pitfalls and benefits of these different per- spectives. It has to be said she manages to bring in her experiences without romanti- cizing them. Appendix 2 should become one of the basic texts in courses about qualitative research. One of the creative elements in this book can be found in the deconstruction of the concept of family while Bjarnason points to the very specific position of fathers. We know that a lot of “family research“ is based on mother’s perspectives. We know that a lot of researchers report about the difficulties they are confronted with in contacting fathers (they are absent, work- ing…). The author is confronted with the same ‘problems’ but manages - through a kind of healthy stubbornness - to orga- nize a lot of meetings with fathers. This opens up possibilities to get insights into family dynamics, positions and roles. In conclusion, we also want to motivate col- leagues to read the book because this book is written within and about the Icelandic context. Although one would think that social networks in such a small country are close and harmonious, and one would think about slogans like “it needs a village to raise a child“, parents of children with disabilities in Iceland are bringing stories about feeling lonely, about rejection and isolation. This research result shows how important strategies of active support for families are, and how central the topic of social capital should be, starting from ear- ly support and intervention programmes. Social Policy and Social Capital: Parents and Exceptionality 1974–2007 by Dóra S. Bjarnason is published by Nova Science Publishers, New York, 2010.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.