Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 156

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 156
156 James G. Rice visions were made not as the result of the wisdom of policy makers, but due to the hard work and determination of parents and the emergent parent organisations. The “Pioneers“ (whose children were born 1984–1990) benefited from some of the gains made by their predecessors, though services remained mired in older ways of thinking. The author builds the case that the parents of children born between 1991 and 2000 (the ‘Settlers’) experienced a shift in the issues from being viewed as a pri- vate and individualised matter between parents, doctors and educators to that of a wider policy concern debated at a more prominent level of public discourse and media visibility. Subsequently, the ‘Citi- zens’ (children born 2001–2007) have come to perceive services and supports as rights and entitlements as their due as citizens of a modern welfare state and the discourse has now become framed in the language of human rights predicated upon interna- tional agreements. The narratives that the author incorporates into the text vividly bring home the effects of policy shifts on a human level that are often lacking in policy studies. However, the choices of the specific temporal brackets used to denote these families (e.g. 1984–1990) are debat- able. There were significant pieces of leg- islation issued in 1979, 1992 and 2008 that are relevant here and which could also serve to mark such boundaries. I could well imagine a scholar of policy or social history demanding to know more about the analytical choices underlying this framework. The book is also organised around what the author calls three ‘big ideas.’ The first is adapted from the sociologist Peter Berg- er in order to argue that disability moved from a “private problem“ to a matter of public policy concern. In my interpretation of the text, the material actually illustrates that issues of disability were never a solely ‘private’ matter located within the home, as doctors, practitioners and state officials seemed to be intimately involved with all stages of the life process and in governing the lives and bodies of disabled children. However, toward the end of the book I found that I warmed to this framework as it related rather well to the ways in which policy and services are conceptualised and practiced. Older parents tended to defer to the knowledge and authority of special- ists, whereas younger parents, through their lobbying and organisations, forced policy debates into the media and a high- er level of social visibility. In that sense, I agree that issues of disability became more ‘public’ in contrast to the earlier and less visible struggles between parents and the medico-governmental authorities. I was initially concerned that the ‘explorer-pi- oneer-settler’ framework would suggest a linear evolution of policymaking and a simplistic story of ‘progress.’ But the au- thor deftly illustrates that this is not so, and for every gain made there are forces at work which suggest that there is always an ongoing struggle against retrenchment and set-backs. The second ‘big idea’ is the use of so- cial capital with which to explore the dif- fering outcomes of variously situated par- ents. Often associated with the work of
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.