Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Árgangur

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1999, Síða 185

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1999, Síða 185
HAMARINN FRA FOSSI 189 the result of many settlers origins in Norse-Celtic and Norse-Celtic-Anglo-Saxon Britain, Ireland and the Islands. This refinement to Kristján Eldjárn's view is in contrast to the still generally accepted belief that the Foss object “looks as if it were a compound of a hammer and a cross, even the work of a man of mixed religion.” In short, I suggest the Foss “hammer” is not pagan at all but rather a Christian Norse amulet. For instance, the “fine animals head” of the Foss object is strikingly similar to depictions oflions in the Christian traditions of Ireland and Britain during and previous to the Viking Age. Examples of the stylistic similarity of the Foss animal’s head to the Insular Celtic lion is clear from a survey of stonework and manuscript illuminations. Two particularly good comparisons can be found in Franfoise Henry’s Irish Art during the Viking Invasions.There, in figures 26a and 26b, she presents sketches taken from two carved stones, the Arboe cross and the Clones cross, both representations of Daniel in the Lion’s den.The lions' heads of these sketches are stylistically consistent with the Foss animal head. If we accept the Foss anirnal head as that of a lion, then, it is worth noting the lion head not only serves as a decorative element, but - in Britain and Ireland especially - was a well- used symbol within the Christian tradition. Specifically drawn from Ezekiel (I, 5-21) and Revelation (IV, 6-9), the lion came first to signify the evangelist St Mark but also, fronr at least the ninth century, the Resurrection of Christ. Therefore, if the Foss object does indeed date to the Viking-Norse period, its stylistic similarity to contemporary Insular Celtic Christian works makes it most appropriately seen as a cross with special dedication to the evangelist St Mark and/or the Resurrection of Christ.This interpretation is of course strengthened by the observation that the object does not look like a hammer but is quite clearly a cross with animal head. Should the association of an animal head with the Christian cross give us pause, we need only look to the famed centerpiece of the Norse-influenced Irish Urnes style, the Cross of Cong. Dated to c. 1125 AD, this elaborate bronze processional cross includes “a ferocious beast....With the main member of the cross uplifted in its fanged jaws”.Though the Cong beast is looking towards rather than away from the cross itself, this example nonetheless legitimizes the association of a lion/dragon’s head with the Latin cross in the Insular Celtic Christian tradition. Thus, perhaps we should finally cast aside the view of the Foss object as Þór’s hammer Mjölnir and instead see it as a Celtic-influenced Christian Norse cross with specific reference or dedication to St Mark or the Resurrection.This interpretation need not make us disregard the importance of the little piece. Rather, I would suggest it makes the Foss cross all the more interesting for understanding Norse Christianity in early Iceland.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233

x

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árbók Hins íslenzka fornleifafélags
https://timarit.is/publication/97

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.