Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum - 01.06.2000, Síða 32

Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum - 01.06.2000, Síða 32
KAPITTEL II 16. Treenighetsfremstilling (tresnitt) pá tittelsiden i et breviarium (Vélins 2892) trykt i Paris 1514. Foto Bibliothéque Nationale, Paris. Det henger sammen med at han da gjerne var ifnrt pave- eller keiserantrekk. Den vide kappen fikk faderfavnen til á virke stor og romslig og beskyttende. Pá hornet omsluttes Den kors- festede av en sterkt foldet kappe. Motivet «Anna selvtredje» bygger pá en noe yngre tradisjon og ble særlig populært i sen- middelalderen.41 Pá hornet passer det svært godt som pendant til «Nádestolen», for ogsá her er det en stor, beskyttende figur, og de mindre figurene omsluttes av den folderike kappen. «Treenighetshornet» stár i en særstilling pá flere máter. Litt av dets «utvandringshistorie» er kommet for en dag (se katalogen s. 127, punkt 6, og J. Steen Jensen 1974). Det er ogsá det lengste og mest figurrike av alle kjente is- landske drikkehorn. Det omfattende billedpro- grammet aktualiserer sporsmálet om geistlig- hetens rolle ved utsmykningen av hornene. Det samme gjor bruken av latin, báde her og pá «St. Nikolaus-hornet» og «Nádestol-hornet». I hvil- ken utstrekning ble dekorasjonen bestemt av teologer? Hendte det at prestene selv stod for utskjæringene? Sikre svar vil man neppe komme frem til, men man aner den bestem- mende innflytelse fra klostre og bispeseter. I europeisk middelalderkunst forekom mange forskjellige treenighetsfremstillinger. «Nádestolen» var én av dem. Tre like manns- figurer plassert side om side var en annen. Den kan ha vært et forstadium til de mer sammen- smeltede typer. «Treenighetshornet» har en variant som synes á ha vært noksá vanlig. Fusjonen er her kommet langt, idet figuren har én kropp og ett hode med tre ansikter, med til sammen fire oyne. I likhet med den antropomorfe treenighets- figuren har det triangulære treenighetssymbol en lang forhistorie. Med sin belærende innskrift ble det meget vanlig i Frankrike og i 0st- England fra 1400-árene av. Kombinasjonen Gud med tre ansikter / belærende trekant horer med blant motivene som illustrerer boker trykt i Paris for og etter 1500. Det gjelder báde tide- boker og de liturgiske boker til kirkelig bruk som kalles missaler og breviarier. Et typisk eksempel er treenigheten i et breviarium fra 1514 (fig. 16). Missale Lundense fra samme ár, trykt i Paris til bruk i Lund kirkeprovins som omfattet det daværende Danmark, har et helt tilsvarende bilde. Typen er blitt kalt den mest fullstendige av treenighetsfremstillingene.42 Et merkelig avvik pá hornet er at glorien om selve Treenighetens hode er sloyfet til fordel for bladverk, mens derimot alle evangelistsymbo- lene har glorier. Videre ses figurens folderike klær i og utenfor det triangulære symbol, og litt av fottene nederst. I Paris-eksemplene blir figu- rens underkropp helt borte bak trekanten. Til gjengjeld har evangelistsymbolene fátt plass tett inntil trekanten, mens de pá hornet er anbrakt i egne buefelt. Ogsá motivene i midtre og nedre billedsone pá hornet (fig. 13, 18, 19, 21-23) kan spores til- bake til illustrasjoner i boker. Bildene av hellige personer i midtre sone har sin like i et tresnitt i 17. Border brukt som innramning om bilder i tide- boker trykt i Paris 1504, 1505 og 1510. (Bibl. Nat. Rés. B. 8692, Vélins 1509 og Vélins 1641.) Utsnitt av fotos fra Bibliothéque Nationale, Paris.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188

x

Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum
https://timarit.is/publication/1672

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.