Orð og tunga - 2023, Síða 17

Orð og tunga - 2023, Síða 17
8 Orð og tunga purpose to name them all; this should be enough to ascertain that in Njáls saga, fiends and demons walk the earth and have an impact on the narrative. Consequently, one may conclude that it is far from meaningless or harmless to summon the trolls with a curse. The close interaction of trolls and regular humans is also notewor­ thy, and it is not only Hallgerðr who has such interactions or is ac­ cused of fraternising with the trolls. In another verbal skirmish late in the saga, Skarpheðinn Njálsson, one of Hallgerðr’s many enemies from the Rangárvellir region, accuses his antagonist Flosi of having performed a sex act with – presumably being anally penetrated by – the god or elf of Svínafell, a taunt that once uttered precludes all possibility of settlement and peace. While the accusation might be blatantly untrue, and we do not even know if Skarpheðinn means it literally or intends it as an colossal exaggeration, it can nevertheless hardly be denied that Skarpheðinn is conjuring up a vision of a sexual relationship between a man and a demon. If a magnate on Svínafell can be buggered by a troll, then clearly it could be hazardous to sum­ mon them in a curse (Brennu­Njáls saga 1954:314).10 Skarpheðinn is not the first, nor indeed the last, Njáls saga char­ acter to attribute demonic acts to his adversaries; in fact, this could be a trick he picked up from his own enemy, the aforementioned Hallgerðr. The feud between Hlíðarendi and Bergþórshváll reaches its zenith when Hallgerðr indirectly suggests that magic was involved in Skarpheðinn himself growing a beard and that his father is a witch, that is to say, another type of troll. The reason for this was the old man’s skilled usage of dung to make the grass grow, and Hallgerðr plays on this by calling his sons, Skarpheðinn and his brothers ‘dung­ beardlings’, thereby associating the symbol of their manhood with faeces in the face. Like most other things I am mentioning here, faeces are also far from innocent in medieval Iceland or medieval Europe, having rather a close connection with the devil himself and hell.11 So the taunt about the dung­beard is not only a humiliation – in the Mid­ dle Ages, much like today, the posterior and references to it are often used to humiliate an opponent in various ways – but also an accusa­ 10 The Old Icelandic habit of ridiculing men by referring to them as female livestock or insisting they were ‘the passive’ partner in a sex act was analysed by Sørensen, (1983). 11 The relationship between faeces and the demonic is discussed, for example, in Ármann Jakobsson (2017:127–131), building on the studies of Davíð Erlingsson (1994). tunga25.indb 8 08.06.2023 15:47:14
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194

x

Orð og tunga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Orð og tunga
https://timarit.is/publication/1210

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.