Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 99

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2011, Síða 99
99 Kyngervi raunvísinda: Námsval og aðstæður kvenna í hefðbundnum karlagreinum við Háskóla Íslands signs of conflict in their attitude towards gender issues, in which women experi- enced to a lesser extent than men respect, recognition and equality of treatment within their respective departments. This finding may indicate that the identifica- tion of the women with the dominant cul- ture in their respective departments was not totally successful. The results have im- plications for equality policy and practices within the university and can be useful for the respective departments in creating programmes that attract women and men more equally. They also have implications for career counsellors and educators that need to support and encourage women to enter male-dominated fields. Heimildaskrá Andersen, M.L. (1997). Thinking about women: Sociological perspectives on sex and gender (4. útgáfa). Boston: Allyn og Bacon. Andersen, M.L. og Hysock, D. (2009). Think- ing about women: Sociological perspectives on sex and gender (8. útgáfa). Boston: Allyn and Bacon. Anderson-Rowland, M.R. (2000). Underst- anding engineering students for better recruitment strategies: A four-year study. Proceedings of 30th annual frontiers in educa- tion conference, 1, (bls. 19–25). Washington: IEEE Computer Society. Auður Magndís Leiknisdóttir, Ásdís Aðal- björg Arnalds og Friðrik H. Jónsson. (2009). Staða og þróun jafnréttismála við Há- skóla Íslands 2003–2007. Reykjavík: Félags- vísindastofnun Háskóla Íslands. Betz, N.E. (2005). Womens career develop- ment. Í S.D. Brown og R.W. Lent (rit- stjórar), Career development and counseling: Putting theory and research to work (bls. 253–279). Hoboken, NJ: Wiley. Betz, N. og Hackett, G. (1997). Applications of self-efficacy theory to the career assess- ment of women. Journal of Career Assess- ment, 5, 383–402. Blum, L. (2001). Women in computer science: the carnegie mellon experience. Carnegie- Mellon Sótt 29. nóvember 2009 af http:// www.cs.cmu.edu/~lblum/PAPERS/wo- men_in_computer_science.pdf. Booth, C. og Bennett, C. (2002). Gender mainstreaming in the European Union. Towards a new conception and practice of equal opportunities? The European Journal of Women’s Studies, 9(4), 430–444. Cohoon, J.M. (2006). Just get over it or just get on with it: Retaining women in undergra- duate computing. Í J.M. Cohoon og W. Aspray (ritstjórar), Women and information technology: Research on underrepresentation (bls. 205–238). Cambridge: MIT Press. Coltrane, S. (1998). Gender and families. Calif- ornia: Pine Forge Press. Eccles, J.S. Barber, B. og Jozefowics, D. (1999). Linking gender to educational, occupatio- nal and recreational choices. Applying the Eccles et.al. model of achivement-related choices. Í W.B. Swann, jr., J.H. Langlois og L.A. Gilbert (ritstjórar), Sexism and sterotypes in modern society (bls. 153–192). Washington: APA. Erla Hulda Halldórsdóttir. (2004). Staða og þróun jafnréttismála 1997–2002. Reykjavík: Jafnréttisnefnd Háskóla Íslands. Faulkner, W. (2001). The technology question in feminism: a view from feminist techno- logy studies. Women´s Studies International Forum 24(1), 79–96.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.