Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 26

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 26
Anna Helga Jónsdóttir, Freyja Hreinsdóttir, Guðrún Geirsdóttir, Rögnvaldur G. Möller og Gunnar Stefánsson Abstract Status exam in mathematics at the University of Iceland - results and predictive value The dropout and failure rates in the fírst courses in calculus in the School of Eng- ineering and Natural Sciences (SENS) at the University of Iceland are of great con- cern. In recent years, only about one-third of students who started a calculus course completed it. For example, of 721 students who started calculus courses in fall 2011, 37% completed a course, 17% did not pass a fínal exam and 46% stopped before the semester ended. To investigate this, a status exam for freshmen in SENS was conducted in the second week of fall semester 2011. The goal was to test whether and to what extent the students met SENS standards in mathema- tics. The students were also asked about their background, such as gender, which secondary school they attended, year of graduation from secondary school, year of the last math course they took and num- ber of semesters studying math. The status exam was shown to mathematics inst- ructors in secondary schools who agreed that it was representative of what their students learn. Four calculus courses are taught in SENS: a theoretical course for math and physics students, a slightly more applied version for engineering students and two practical courses for students of other su- bjects in SENS. 80% of the students in the course for math and physics students were male and around 70% of the students in the course for engineering students were also male. The gender proportions in the other two courses were more equal. Performance on the status exam was poor. Not even half of the students gave the right answer to 50% of the problems on the exam (median 44%). The problems on the exam covered numbers and func- tions, basic algebra, equation of a straight line, trigonometry, differentiation and in- tegration, vectors and complex numbers. Performance was poorest on the problems testing knowledge in basic algebra, tri- gonometry, differentiation and integration. There was a great difference in perform- ance of students from school to school. Elowever, it should be noted that the aut- hors are not trying to evaluate the quality of teaching in schools: that would only be possible if data were available about the ability of the students before they enrolled in secondary school. The data also show average performance decreasing with the time since students last took a math course in secondary school and increasing with the number of semesters in math courses. Analysis of variance was used to exam- ine which factors were associated with per- formance on the status exam in a signifíc- ant manner. Parameters were estimated in a model containing the factors secondary school, year of graduation from secondary school, year of last math course, number of semesters in mathematics, SENS calculus course, study program in the university and gender. Factors that were not signific- ant were removed one by one, ending up with a model including secondary school, 24
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.