Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 63

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 63
Brotthvarf og endurkoma fullorðinna í nám á framhaldsskólastigi Abstract Drop-out and return of young adults to upper secondary education The drop-out rate in Icelandic upper sec- ondary education has been high for a long time, and for a quarter of a century around 40% of people have not finished such edu- cation when they turn 25. Only in recent years has it become apparent that almost half of these people seem to finish their ed- ucation between the ages of 25 and 40. The aim of this study is to investigate such re- furners, to find out why they dropped out m the first place, why they chose to return and why they succeeded the second time. Focus group interviews and individual mterviews were conducted with 13 re- turners, aged 27-37 at the time of the in- terviews. 9 were attending a general edu- cation track leading to university, while 4 were attending vocational tracks. They reported that there were multiple reasons for their drop-out from upper secondary education, the central reason for most of them being that they were not committed to studying at that time. During the first terrns they were drifting along and put- hng more energy into social life than stud- les until they were expelled or left school. Some of them reported that early on they found more purpose in work, often start- lng a part-time job that later became full- hme. Almost all respondents reported s°me learning difficulties but these were uever presented as central, and more em- phasis was laid on the feeling of a lack of Purpose. A couple of respondents also re- Ported mobbing or general social difficul- hes as an important factor. From their late teens all participants were working; most of the men held jobs with long hours and hence good salaries, while the women would as a rule start with badly paid, unqualified work alter- nating with maternity leaves. However, gradually most of them found some better work, sometimes helped along by voca- tional courses. When the Icelandic finan- cial and economic crisis started in 2008 some of the respondents lost their jobs, while others felt that they were on a dead- end street. They had never quite aban- doned the idea of returning to education and now seemed the right time. This time they had more counselling in school and often the support of a partner, and they re- evaluated their original reasons for drop- ping out. Mainly, they could use their ex- perience in working life to see a purpose in education and to work in a disciplined way, viewing learning difficulties as chal- lenges to be overcome. At the time of the interviews most of the respondents were almost through and only one of them con- sidered dropping out once again, as school still did not make much sense to him. The article examines these stories in the light of recent sociology of education and youth, not least the biographical approach of Peter Alheit, who combines the sociol- ogy of Bourdieu and Ulrich Beck to illu- minate the disadvantages of youth from the working class and the changes that can be brought about within a „choice bi- ography" that reinterprets experiences of
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.