Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 83

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 83
Uppeldishugmyndir Rousseaus í kynjafræðilegu Ijósi: Afturhaldssemi, kvenfyrirlitning eða byltingarkennd framsækni? al educational discourse often indicates that the education of Emile was meant for both boys and girls. Thereby the educa- tional influence of Sophie which Rousseau considered an important part of Emile's education, is ignored, as well as the darker side of Rousseau's ideas like the power of the governor over both Emile and Sophie and his justification of sexual violence in marriage. Even if the education of Sophie is heavily criticized by many feminists and sometimes considered misogynistic and deserving omission, it is by others consid- ered an integral part of Emile's education, and by ignoring it Rousseau's ideas are misinterpreted and distorted. Regardless of interpretation, the educa- tional ideas in Emile and Rousseau's views of essential gender differences and gen- der roles have probably delayed the ac- ceptance of the modern view of women's education. If however one looks at Etnile, in the context of Rousseau's other works like Emile et Sophie (1994), Julie or the new Heloise (1997) and the Social Contract his writings can be interpreted as a calculated call for societal change, as neither Emile nor Sophie became happy individuals and authentic citizens (Morgenstern, 1995). Finally the author contemplates on how the educational views of Rousseau com- pare to the education of boys and girls now 250 years later. It has taken women a long time to get the same kind of educa- tion and the same access to universities as men- a goal not yet reached everywhere. In Iceland it has been legally prescribed only since 1991 that the education of both boys and girls should prepare them equal- ly for public and private participation in a democratic society and presently gender equality is of high priority. In conclusion the educational ideas in Emile can both be seen as traditional and conservative, patriarchal and misogynis- tic, but his writings as a whole open up an alternative interpretation. Namely that Rousseau sensed that the gender roles of the 18,h century were obsolete, encourag- ing the collapse of the rift between the private and the public by showing that the traditional patriarchal society does not provide all its members with the freedom, family life and civil citizenship he was calling for in the new social order. This in- terpretation suggests a revolutionary fore- sight on Rousseau's behalf. According to the latter view the writ- ings of Rousseau are still relevant in Ice- land as elsewhere where a new social con- tract is being called upon. Keywords: Jean-Jacques Rousseau's tri-centennial, gendered education, Emile, reactionary, mysogynis- tic, progressive. 81
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.