Jökull


Jökull - 01.01.2001, Síða 86

Jökull - 01.01.2001, Síða 86
Tómas Jóhannesson and Þorsteinn Arnalds Figure 5. Fatal avalanche accidents in unpopulated areas in Iceland in the period 1801–2000. The numbers include accidents on rural roads and in the mountains. – Dauðsföll af völdum snjóflóða utan byggðar á Íslandi á tímabilinu 1801–2000. Um er að ræða slys á þjóðvegum og í óbyggðum. Table 3. Recent fatal avalanche accidents in populated areas. – Dauðaslys af völdum snjóflóða á byggð á nýliðnum áratugum. Date Location Fatalities 20-12-1974 Neskaupstaður 12 22-01-1983 Patreksfjörður 4 04-05-1994 Tungudalur, Skutulsfirði 1 16-01-1995 Súðavík 14 18-01-1995 Grund, Reykhólahreppi 1 26-10-1995 Flateyri 20 Total 52 The number of deaths in avalanche accidents in the 26 year period between 1974 and 2000 may not be representative of the current avalanche risk in Ice- land because catastrophic accidents occurred near the beginning and end of the time period. One must, however, note that a considerable number of residen- tial buildings have been built in avalanche hazard ar- eas in Iceland since 1974 so that one may expect the avalanche risk to have increased during this period. ECONOMIC LOSS The economic loss that has been inflicted by avalanches and landslides in Iceland has been enor- mous. It is convenient to divide this loss into three components. First, the direct loss due to damaged buildings and infrastructure and properties such as roads or subsurface constructions which may be aban- doned after an avalanche accident, etc. The direct loss is mainly borne by an insurance operated by the state, the Iceland Catastrophe Insurance. Rebuilding of in- frastructure after an accident and compensation for properties, which are not insured by the Iceland Catas- trophe Insurance, may partly be financed by funds established from private donations after an accident. Second, the cost of rescue and relief operations and other such operational cost associated with an acci- dent. The operational cost is mainly paid by the state. Third, the direct and indirect economic loss due to the disruption of the local society where an avalanche accident occurs. This cost is not paid by a definite in- stitute or agency and is not included the analysis pre- sented here. The direct loss and the cost of rescue and re- lief operations are summarised in Table 4 (August 2000 price levels and dollar exchange rate (80.43 IKR/USD)). The table shows that most of the cost is caused by snow avalanches hitting populated areas (about 90%). The bulk of the cost is caused by the three largest acci- dents in Neskaupstaður 1974 (1030 million IKR, 12.8 million USD), Súðavík 1995 (600 million IKR, 7.4 million USD) and Flateyri 1995 (730 million IKR, 9.1 million USD), which also caused the vast majority of the fatal accidents (46 of the 52 fatalities that have oc- curred in populated areas since 1974). The estimated economic loss includes insurance payments due to damaged buildings and infrastruc- ture, the cost of rescue operations, and the cost of various rebuilding financed by the government and funds established from private donations. It is based on information about payments of the Iceland Catas- trophe Insurance since 1983 and about the economic damage associated with the accident in Neskaup- staður in 1974. The operational cost is based on 86 JÖKULL No. 50
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153

x

Jökull

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Jökull
https://timarit.is/publication/1155

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.