Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum - 01.06.2000, Síða 65

Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum - 01.06.2000, Síða 65
KAPITTEL IV Arbeider av bibeltolkeren Brynjólfur Det er fristende á bryte den kronologiske rekke- folgen for á studere arbeidene til den eneste hornskjæreren vi vet navnet pá, for vi gransker de ovrige drikkehorn fra etterreformatorisk tid. 1550 er áret for reformasjonens seier pá Island, og de horn vi kjenner av Brynjólfur Jónsson ble utskáret ca. et halvt sekel senere. Det er ikke mindre enn fire stykker, og to av dem bærer árstall: 1598 og 1606. Brynjólfur var bonde pá garden Skarð i Land i Rangárvalla- sýsla. Hans fodselsár og dodsár er ikke kjent. Det antas at han ble fodt omkr. 1550, og han levde iallfall fremdeles 5/5 1627, da han ifolge alltingsprotokollen var «dómsmaður» pá Skarð.75 I dag er Brynjólfur mest kjent for noen utskárne plater av hvalben, fra kirken pá Skarð. Tre stykker var blitt gitt til Nationalmuseet i Kobenhavn i tiden 1830-1836.11930 var de med i en stor samling av islandske gjenstander som ble forært til Þjóðminjasafn íslands i Reykjavík, og er ná utstilt der. Det ser ut til at de er deler av en storre dekorasjon, og at prekestolbryst- ningen i Skarð kirke har vært prydet med slike plater med utskárne bibelske figurscener, dels i lavt relieff, men for en stor del i gjennombrutt arbeid.76 Utskjæringene pá de bevarte platene (fig. 64- 66) kan gi oss et lite innblikk i Brynjólfs kunst for vi studerer skurden pá de fire drikkehorne- ne. Figurfremstillingene opptar det meste av plassen. Den storste platen (fig. 64) har i den store ovre halvpart flere uavhengige motiver, uten tydelig feltinndeling. 0verst ses til venstre Jesus pá korset, omgitt av engler med skrift- bánd (ingen innskrift synlig) og engler som blá- ser i basun. Pá midten folger en treenighets- fremstilling som avviker fra de vanligste náde- stol-fremstillinger ved det at Faderen holder Kristi dode legeme uten kors. Den minner om pietá-fremstillinger av Jesu mor Maria med sin dode sonn i armene. Men dette er helt klart en treenighet. Den hellige ánd ses i en dues skik- kelse over Faderens hode, som bærer pave- krone. (En slik utformning av nádestol-motivet kjennes ogsá fra andre land.) - Lengst til hoyre sitter Kristus med kongekrone og glorie som dommer pá dommedag. Over ham svever engler, én bláser i basun. Over Kristi venstre skulder er det blitt plass til Kristus-symbolet Guds lam med korsfane, og under ham mottar sjelene dommen. De til venstre (pá Kristi hoyre side) vender ansiktene oppad, mens sjelene til hoyre faller hodestups ned i helvete med fot- tene i været.77 Nederst i denne ovre halvpart er Kristi himmelfart skildret. Hans fotter ses i skyen over en flokk pá elleve apostler mellom de «to menn i hvite klær» (som er utstyrt med store englevinger). I nedre hjorne til hoyre ses en knelende mann. Man kan sporre om det er en tolvte apostel, eller en from mann fra senere tid, f.eks. skjæreren selv, som i andakt mediterer over begivenheten. Mest sannsynlig er det kan- skje at Brynjólfur har hentet sitt motiv fra et epitafium eller et utkast til epitafiebilde. I disse minnetavler ble den avdode gjerne avbildet i knelende stilling ved siden av en bibelsk scene. Nedre halvpart av platen er delt i to felter. I det overste ser man forst Kristus i graven, som voktes av væpnede soldater, og i neste bilde den oppstandne med seiersfanen. Han trár pá en skikkelse, som nok er den personifiserte dod, og stoter fanestangen ned i den. Endelig i nederste felt vises nedtagelsen fra korset, med sorgende kvinner i bakgrunnen. En mindre plate (fig. 65) er sammensatt av 51
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188

x

Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Bibliotheca Arnamagnæana. Supplementum
https://timarit.is/publication/1672

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.