Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 69

Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 69
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (2) 2011 69 hanna ragnarsdóttir Lives and work of young immigrants Experiences from ten years´ of residence in Iceland abstraCt Immigration in Iceland has increased considerably in the past few decades and immigrants now live in most areas, rural as well as urban (Hagstofa Íslands, 2011). Immigrant children and youth consequently attend most preschools and compulsory schools in Iceland, creating new challenges for school communities which previous- ly were more homogeneous in terms of students´ ethnicity and languages (Hanna Ragnarsdóttir, 2008). The paper discusses the main findings of a qualitative study conducted in January and February 2011 among immigrant youth in Iceland. The purpose of the research was to analyse their experiences of life and work in Icelandic society during the past ten years, with particular emphasis on their school experiences and how they thought schools in Iceland could better support immigrant children. The main research ques- tions focused on how the youths had experienced their schooling in Iceland and how schools could better respond to the needs of immigrant children. Theoretical perspectives include writings on adjustment to new societies, cultural and hybrid identities (Bhatti, 1999; Hall, 1995; Suárez-Orozco & Suárez-Orozco, 2001). The paper also draws on writings on transnational competences (Vertovec, 2009) and cosmopolitanism (Hansen, 2010) as important qualities in modern multicultural socie- ties. Writings and research on the acquisition of target and second languages (Cummins, 2005; Elín Þöll Þórðardóttir, 2007; Hakuta, Butler & Witt, 2000; Samuel Lefever & Inga Karlsdóttir, 2010) are discussed as well as issues concerning multicultural education and culturally relevant pedagogies (Banks, 2007; Gay, 2000; Nieto, 2010). The theoretical chapter also draws on former Icelandic research among immigrant youth (Almar M. Halldórsson, Ragnar F. Ólafsson & Júlíus K. Björnsson, 2007; Almar M. Halldórsson, Ragnar F. Ólafsson, Óskar H. Níelsson & Júlíus K. Björnsson, 2010; Hildur Blöndal, 2010; Nína Magnúsdóttir, 2010; Schubert, 2010; Sólveig H. Georgsdóttir & Hallfríður Þórarinsdóttir, 2008; Svanhildur Daníelsdóttir, 2009; Þóroddur Bjarnason, 2006). Methods in the study included individual in-depth and semi-structured interviews with the nine participants, who were six young women and three young men at the age of 15 to 24. Purposive sampling was used to track the individuals, who all partici- pated in the author´s previous study, among ten immigrant families in Iceland (2002– 2005). Two of the participants are originally European; from two European countries and seven of them are originally Asian; from three Asian countries. They belong to five families. Questions in the interviews centred on their daily lives, their education and work, their social networks and friends, their connections with Icelandic society and their countries of origin, as well as their future plans. An effort was made to learn about their personal histories and experiences since the author´s earlier research, which included their families, was concluded.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.