Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 92

Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 92
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (2) 201192 horft Um öxl Looking back Primary school children’s accounts of preschool abstraCt The aim of the study was to increase knowledge of first grade children’s views and experiences of their playschool education. The participants were 40 first grade children in two primary schools in Reykjavik. The study is based on a view of childhood as a social construction, and children as strong and active participants constructing their own learning. Young children are viewed as competent and capable of not only participating and expressing their views, but also influencing their own lives and environment. The initiative of providing children with the opportunity to participate and be heard is significantly due to the mandates of the Convention on the Rights of the Child (United Nations, 1989), which emphasizes taking children seriously as well as their rights to express their own beliefs. More recently, an additional statement to the convention, issued in General Comment No. 7, draws special attention to the rights of young children under the age of eight to participate in decision-making that affects their lives, and to be empowered to communicate their own views (United Nations, 2005). The study that was conducted by the end of the children’s first year of primary school used qualitative methods that built on children’s competencies and individual differences. These methods included semi-structured group interviews and children’s drawings. In the interviews, the children were asked to recollect and talk about their playschool experiences. They were asked what they found to be the most memorable, what they found the most fun and the most boring in playschool, when they were safe, happy, or excited, and when they were unhappy or sad. They were also asked what they felt was most useful from playschool when they started primary school. The interview questions were semi-structured and the interviews were conducted more like conversations or discussions. Following the interviews, the children were invited to draw pictures about their playschool experiences. Emphasis was placed on the drawing as a process rather than a product, and on listening to the children while they drew, instead of trying to analyze their drawings. The children’s playschool teachers were co-researchers participating in the data generation; they were, at the same time participants in the study. The teachers were interviewed and their views on their encounters with the children during the research and on how the children recollected their playschool lives were recorded. The findings of the study show that the participating children saw playschool as an important place for participation and practicing interaction with other children. Relations with other children were the main sources of happiness and sorrow. The children had memories of good physical spaces in playschool where they could move around and engage in various activities of their own choosing. Social relationships
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.