Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 119

Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 119
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (2) 2011 119 ragný þóra gUðJohnsen og sigrún aðalbJarnardóttir “My calling is to help and try to benefit others” Young people’s views on volunteering abstraCt The past two decades have seen increasing amounts of research on young people‘s civic engagement (Sherrod, Torney-Purta, & Flanagan, 2010). The main focus, how- ever, has been on their political engagement, rather than on their volunteerism that aims to help people in various ways (e.g., Higgins-D’Alessandro, 2010). This study explored young people’s views on their own volunteering, focusing on their motiva- tion, goals, and values. It also aimed to continue developing an analytical model of young people’s civic engagement by extending it to volunteerism. Five young people aged 14 to 20 were interviewed using semi-structured in-depth interviews. On one hand, the main result of the thematic analysis suggests that the young people participating in the study connected their goals to personal gains such as self- confidence, social competence and companionship. For example, within the theme of social competence they referred to different competencies. Some said they had improved in their social interactions, learned a lot through interpersonal communi- cation and strengthened their collaboration skills, as well as improving their conflict solving skills. Others also referred to ethical issues, they had learned about honesty and respect to others. On the other hand, and equally important, they connected their aims to societal gains like having an impact, being an active citizen with a voice, and being helpful to people across society. Their views reflected various values of justice and human rights; thus, each of them had a personal focus, ranging from the rights of nations (e.g., Palestine) to the rights of minority groups such as handicapped children, as well as ensuring a voice for young people and women, and their wish to guarantee equal rights to a decent standard of living, including access to education, health services, and a livelihood. They called for justice, some offering examples on a national level and others on an international level. Also, they all emphasized helpfulness in relation to their volunteering: it is “a good feeling” to be able to help other people. They expressed empathy for the people they work with as well. For example, they put themselves in the shoes of people who need assistance and describe how hard they found the difficult situations some people live with and how much they would like to improve those situations. In addition, their sense of responsibility was clear; particularly their wish to be active as citizens and to serve as good role models for the youth they work with. Some of them felt their volunteer work had improved their understanding of people‘s different socio-economic situations (e.g., people with disabilities, poor children abroad) and of nations where human rights are violated. They said that the experience of working with these people had encouraged them to take further action. Similarly, Reinders and Youniss (2006) found that when volunteers communicate directly with those who receive the help, they experience their contribution as more important.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.