Milli mála - 01.01.2011, Síða 86

Milli mála - 01.01.2011, Síða 86
86 Rome. Did it exhaust its possibilities as a dramatic genre, leaving a host of grand scale theatres empty in its wake? Did the idea of tragedy lie moribund in the accounts of lexicographers in the interim period before it slowly seeped into other genres (such as poetry and fiction), waiting until suitable conditions for stage drama prevailed again? This crux lies at the centre of tragic theory. While some scholars believe that something essentially tragic was lost by the second century BCE, never to be revived (in other words that tragedy could not adapt beyond a certain point), others are willing to see the evolution of tragedy as a series of adaptations and mutations that connect the original form with what exists now.21 Thus, instead of subscribing to Nietzsche’s proclamation that tragedy ‘died’ almost in its birth throes, after losing its Dionysian inspiration, or to George Steiner’s claim that it met its demise in eighteenth century France, killed off by rationalism, we can instead see tragedy as having undergone various alterations, some of them amounting to radical mutations, but still recognize it as a genre.22 This would not only provide a rational snub to the essentialist argument—tragedy is essentially Athenian and what was not written in ancient Athens is therefore not tragedy—but it would also allow us to look at other, more important issues. On these grounds, to take one small example, the actual presence of a chorus need not be a decisive feature if one can either show that the function of a chorus has been replaced by some other element in a tragedy or that it has become vestigial. This approach seems a good deal more sensible than trying to prove that Henrik Ibsen, August Strindberg, Samuel Beckett, T.S. Eliot, Arthur Miller, Tennessee Williams et alia did not write tragedy because their plays do not conform exactly to the Greek model. 21 The ‘decline’, if not actual demise of tragedy may be traced back as far as Aristotle, who believed, three centuries after its inception, that the form was no longer as important as it had once been. Since that time, Sophocles and Aeschylus have traditionally been considered as masters of the genre and Euripides as being on a somewhat lower level, a judgement erroneously based on the number of times each won the coveted first prize. 22 See Friedrich Nietzsche, The Birth of Tragedy Out of the Spirit of Music, London: Penguin, 1993. The post-Sophoclean decline and ultimate demise of tragedy is referred to a number of times in the text. See especially, though, Section 11, pp. 54–59. Although Steiner gives no specific date, he makes it clear that modernity offers compensation for tragic fate by removing the concepts of eternal suffering. Rousseauism, in asserting the ‘perfectability of man’, effectively ‘closes the doors of hell’ and thereby renders tragedy impossible. George Steiner, The Death of Tragedy, London: Faber, 1961, p. 127. ADAPTATION STUDIES AND BIOLOGICAL MODELS: ANTIGONE AS A TEST CASE
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226

x

Milli mála

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Milli mála
https://timarit.is/publication/1074

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.