Gripla - 2021, Síða 124

Gripla - 2021, Síða 124
GRIPLA122 i oldtidssagaerne, er motivet med stolen som gave højst usædvanligt. Det har ikke været mig muligt at finde andre forekomster af dette motiv, og det nævnes ikke i hverken Motif-Index of Folk-Literature (Thompson 1955) eller Motif-Index of Early Icelandic Literature (Boberg 1966). Der er derfor stor sandsynlighed for, at motivet er hentet til Áns saga bogsveigis fra Ketils saga hængs.18 Hermed øges sandsynligheden også for, at hele beskrivelsen af Áns barndom er skrevet med inspiration fra Ketils saga hængs. Hughes (1976) har foreslået, at gentagelsen er tilføjet for at skabe kontinuitet mel- lem sagaerne, men den nærmest ordrette gentagelse er så påfaldende, at dette forekommer usandsynligt. Det tyder snarere på, at dette element må have været til stede i begge sagaer, inden de blev sat sammen i gruppen af Hrafnistumannasögur. Andre dele af fortællingen om Án binder den mere troværdigt sammen med de øvrige Hrafnistumannasögur, som for eksempel Áns pile. Fælles for de fire sagaer er, at protagonisterne har tre magiske pile, som de har fået af en troldkyndig person. Ketill får pilene efter at have dræbt Finnernes kon- ge Gusir, og de arves siden af både Grímr og Oddr, og Án får af en dværg tre pile og en bue. Finnerne, der er et andet navn for samerne, er i oldtids- sagaerne kendt som et troldkyndigt folk, og dværge kendes i litteraturen for deres evne til at fremstille våben, der ofte har magiske egenskaber. I Örvar-Odds saga fortælles det desuden, at Gusisnautar også er smedet af dværge. Pilene giver i alle fire sagaer protagonisten en tilknytning til det overnaturlige, men bruges også i de tre første Hrafnistumannasögur til at nedkæmpe selvsamme overnaturlighed i form af trolde og jætter. I Áns saga bogsveigis bruges pilene til at demonstrere Áns talent, og knyttes kun til det overnaturlige, fordi de er lavet af dværgen. Som beskrevet tidligere indgår forholdet mellem helten og det overnaturlige eller hedenske som et centralt tema i Ketils saga hængs, Gríms saga loðinkinna og Örvar-Odds saga, selvom det kommer til udtryk på forskellige måder. Dette er ikke tilfældet for Áns saga bogsveigis, hvor dværgen, som laver Áns bue og pile, er det eneste overnaturlige element, som optræder. Og modsat de andre Hrafnistumenn har Án kontrol over det overnaturlige, og får pilene og buen af dværgen blot ved hjælp af en beskeden trussel. Pilene er altså et fælles tema i de fire 18 Det kan ikke udelukkes, at motivet omvendt er hentet til Ketils saga hængs fra en ældre ver- sion af Áns saga bogsveigis. Dette kan dog ikke påvises ud fra de tekster, som er overleveret, og forekommer også mindre sandsynligt, sagaernes dateringer taget i betragtning.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239
Síða 240
Síða 241
Síða 242
Síða 243
Síða 244
Síða 245
Síða 246
Síða 247
Síða 248
Síða 249
Síða 250
Síða 251
Síða 252
Síða 253
Síða 254
Síða 255
Síða 256
Síða 257
Síða 258
Síða 259
Síða 260
Síða 261
Síða 262
Síða 263
Síða 264
Síða 265
Síða 266
Síða 267
Síða 268
Síða 269
Síða 270
Síða 271
Síða 272
Síða 273
Síða 274
Síða 275
Síða 276
Síða 277
Síða 278
Síða 279
Síða 280
Síða 281
Síða 282
Síða 283
Síða 284
Síða 285
Síða 286
Síða 287
Síða 288
Síða 289
Síða 290
Síða 291
Síða 292
Síða 293
Síða 294
Síða 295
Síða 296
Síða 297
Síða 298
Síða 299
Síða 300
Síða 301
Síða 302
Síða 303
Síða 304
Síða 305
Síða 306
Síða 307
Síða 308

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.