Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 73

Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 73
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (1) 2011 73 BrynJar ÓlafSSon og gÍSli ÞorSteinSSon að aðalnámskrá fyrir hönnun og smíði. Gísli hefur ritað fjölda greina um nýsköpunar- mennt og hönnun og smíði og gefið út nokkrar kennslubækur. Design and Craft education, ideological background and development abstraCt Education for work was institutionalised in the 18th century in many countries. The main reason was the founding of general education systems and the beginning of industrialisation. New methods for manufacturing and production demanded new skills from citizens. Pedagogically aimed craft education was established at the same time as a school-based system of formative education using the term Sloyd. The Icelandic craft subject was established in the beginning of 1900 under influenc- es from the Sloyd movement in Scandinavia. The Icelandic subject was initially based on a model for Danish school craft developed by Axel Mikkelsen in his Handicraft school in Copenhagen. The Danish school subject, Sloyd (slöjd), was focused on bring- ing physical work into harmony with spiritual aspects. The child became the centre of attention as well as developing the capabilities of the whole person. It was important to teach basic knowledge and skills in the beginning to enable more advanced stages in the development of the individual as a good citizen. Different curricula focusing mainly on the pedagogical value of craft were devel- oped until 1999 when craft was re-established as a new technological subject under the name Design and Craft, based on a rationale for technological literacy, innova- tion and design. In 2007 Design and Craft was revised. Design and Craft is based on a rationale for craft education, technological literacy, innovation and design. It is compulsory for grades 1–8, but optional for grades 9–10. The main aim is to develop technological literacy in students and ideation skills. The infrastructure of Design and Craft is influenced by the national curriculum in New Zealand, Canada and England. In the curriculum for Design and Craft influences from the importance of innova- tion can be seen in students’ design decision opportunities. Students originate their ideation on real-life problem-solving and design. This activity is connected to craft- based making of artefacts from resistant materials and design systems based on electric /electronic circuits, mechanisms, pneumatics and structures. Technical skills and workshop management is an important part of the curriculum. The Icelandic curriculum focuses on solving both individual and sociological needs. Students work out their solutions through handicraft based processes. Training students to organise their work is important. New factors in the 2007 curriculum are, furthermore, outdoor education and green woodwork, sustainable design and health and safety. Teachers have gained more freedom to construct the school curriculum and manage their teaching.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.