Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 97

Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 97
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (1) 2011 97 H r a fn H i l d U r r ag n a rS d Ót t i r Written Language and Literacy. (2002a). Cross-linguistic perspectives on the develop- ment of text-production abilities in speech and writing. Special Issue. Part I, 5(1) Written Language and Literacy. (2002b). Cross-linguistic perspectives on the develop- ment of text-production abilities in speech and writing. Special Issue. Part II, 5(2). Greinin var send tímaritinu 25. júní 2010 og samþykkt til birtingar 9. febrúar 2011 Um höfUnd Hrafnhildur Ragnarsdóttir (hragnars@hi.is) er prófessor í þroskasálfræði og sál- málvísindum við Menntavísindasvið Háskóla Íslands. Hún lauk doktorsprófi í sálfræði og menntavísindum frá Université d´Aix-Marseille 1990. Rannsóknarsvið hennar er þróun máls og málnotkunar (tal- og ritmál) frá frumbernsku til fullorðinsára og tengsl málþroska við aðra þroskaþætti og og læsi. Text construction by children, adolescents and adults A comparative study of vocabulary use in narratives versus expository genre, and in written compared to spoken modality abstraCt The general aim of the research project reported on in this article is to study later language development, in particular the development of text construction proficiency from middle childhood to adulthood, and to compare different aspects of language use in narrative versus expository discourse GENRE, in spoken versus written MODALITY. Participants were eighty Icelandic subjects equally divided between four gender-balanced age-groups: 11-, 14-, 17-year-olds and adults. All received the same elicitation task, a short wordless video clip depicting scenes of familiar interpersonal socio/moral conflicts staged in a school setting. They were then asked to a) recount an incident from their own lives of the kind shown in the video (narrative), orally and in writing; and b) discuss problems of this kind (expository), orally and in writing. Each participant thus produced four texts: an oral and a written narrative, and an oral and a written expository text. The participants wrote the written texts directly on a com- puter (except for the youngest group). All texts were transcribed in CHAT format and coded and analyzed in various ways. In the present article, the focus is on the use of vocabulary in text construction. Four different quantitative measures of vocabulary richness were applied: vocabulary diversity (VocD), lexical and nominal density, and word length (WdLen), which is an indicator of lexical specificity and use of relatively rare words. The results of a
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.