Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 98

Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 98
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (1) 201198 textagerÐ Barna, Unglinga og fUllorÐinna: three-way analysis of variance (MODALITY x GENRE x AGE) confirmed most of our hypotheses. As predicted, the different processing constraints of written compared to spoken text construction were reflected in all vocabulary scores: Written texts con- tained a significantly more diverse vocabulary, longer words, and they were lexically denser than oral texts in all age-groups. A significant AGE x MODALITY interaction on lexical diversity and word length reflects the fact that the difference between writ- ten and spoken texts increased with age and was by far greatest in the adult texts. The hypothesized greater cognitive load of expository GENRE as compared to narratives was also supported by the findings. Thus, expositories were shorter and lexically more dense than narratives. Finally, AGE had a significant main effect on all the vocabulary measures. Contrary to expectations, however, and to results from parallel studies in a few other languages participating in the same seven-language project (Berman og Verhoeven, 2004), there was no indication on this level of analysis of a developmental spurt in vocabulary use in complex text construction in the Icelandic sample, until late adolescence or even in adulthood. In fact, with the exception of density, post hoc tests showed no difference between the three children and adolescent groups on the vocabulary measures, while there was a significant spurt between the adolescents and the adults on all measures. Our findings thus clearly reflect the truly long-term nature of vocabulary development, and support the view that written texts constitute a privileged arena for long-term vocabulary growth. Furthermore, the present analyses of vocabulary, confirm earlier results from this same sample (Hrafnhildur Ragnars- dóttir, 2007) indicating that Icelandic adolescents have a long way to go to reach adult proficiency in text construction – longer than their peers in a few other countries participating in the same project. One possible explanation for this unexpected finding is that there may have been a different curricular emphasis in the final years of obligatory education in Iceland. In fact, there is some indication that the national tests administered to children in 10th grade may have induced teachers to overemphasize grammar, orthography and other lower-level aspects of writing and composition in their teaching in the final grades at the expense of higher-order text construction skills. Keywords: Vocabulary, text construction, genre, spoken/written modality, narrative, expository aboUt thE aUthor Dr. Hrafnhildur Ragnarsdóttir (hragnars@hi.is) is a professor of developmental psychol- ogy and psycholinguistics at the University of Iceland. Her research areas include long-term language development, oral and written, and the relationships between language development, cognition, socio-emotional and literacy development. Hrafn- hildur combines naturalistic, semi-experimental and experimental methods and focuses on cross-disciplinary and cross-linguistic research.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.