Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 120

Uppeldi og menntun - 01.01.2011, Síða 120
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (1) 2011120 námSmat Í náttúrUfræÐi Assessment in science education What do school curricula emphasise? abstraCt This article reports on the findings of a research project investigating assessment of learning as delineated in Icelandic school curricula for compulsory education. A system- atic probability sample of 58 primary and lower-secondary schools was obtained from a list of all compulsory schools in Iceland; every third school was chosen. Each school’s policy, goals, methods, items (what was assessed) and the results of assessment were inspected, as introduced in each school curriculum guide, with the aim of answering the following questions: What was the alleged purpose of assessment? Was there a special policy or rationale introduced with respect to assessment? What was assessed? What methods were most prominent? What was the nature of the assessment? What did the curriculum guides say about tests and testing, compared to other assessment methods? What was said about the use of assessment results? The article reports on the findings about assessment in natural science in grades 3, 6 and 9. According to the results, schools seem to emphasise assessment of students’ effort, elaboration, workbooks, homework, activities, independence, attitudes and motivation rather than knowledge and understanding of subject matter. Nevertheless, tests and quizzes seem to be commonly used assessment methods along with a vaguely defined ongoing assessment or continuous assessment. Some results in this study conform to other research findings (McMillan, 2001; McMillan, Myran and Work- man, 2002) concerning discrepancy. In some curriculum guides, an inconsistency was observed between accounts of assessment in chapters relating to school policy, on the one hand, and chapters pertaining to discrete subjects and grades, on the other. Besides, classroom teachers seem to use a “hodgepodge” of factors (cf. McMillan et al., 2002) when assessing and grading students. They appear to use a variety of assess- ment techniques, although those techniques do not seem to be clearly established with respect to evaluation or measurement principles. Assessment criteria and learning outcomes are inexplicit and the use of systems, such as Bloom’s taxonomy of learning objectives, was not observed. Discourse and rhetoric among teachers and other educators about learning and assessment appears to emphasise formative assessment where “teachers and learners together create their own curriculum realities” (cf. Van den Akker, 2010) focusing on alternative assessment practices, such as performance-based assessments, port- folios and authentic assessment, rather than traditional paper-and-pencil assessments. However, real practice seems to endorse an academic school curriculum to a consider- able extent, setting standards for students and using tests as a motivation for pupils to learn the curriculum and teachers to teach it. The results of this study indicate that the rhetoric found in principal aims and policy texts in the curriculum guides examined in this study does indeed appear to be shaped by ideologies rooted in pedagogical
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.