Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2010, Síða 74

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2010, Síða 74
beliefbelieve in own ability and achievement. Furthermore, there was also a positive corre - lation between achievement in mathematics and scores on a factor measuring parents’parents support as reported by the students. On the other hand, there was no correlation between achievement and scores on the factors social connections and activities, oractives, and how happy the students are with their school. Factor analysis of the parents’ responses produced factors includingas their child’schild happiness with school, their support of the child, the social well-being of students and pressure to do well in school. The last two factors had no corre - lation with their child’schild achievement, but support correlated with scores in mathematics in grade 7. The child’schild happiness with school was positively correlated with achieve - ment in both grades and subjects. These find - ings are in line with the studies reviewed. 74 Amalía Björnsdóttir, Baldur Kristjánsson og Börkur Hansen Tímarit um menntarannsóknir, 7. árgangur 2010 Heimildaskrá amalía Björnsdóttir, Baldur kristjánsson og Börkur Hansen. (2008). námsáhugi nem enda í grunn - skólum: Hver er hann að mati nemenda og foreldra? Hvernig breytist hann eftir aldri og kyni? Tímarit um mennta rannsóknir, 5, 7–26. amalía Björnsdóttir, Baldur kristjánsson og Börkur Hansen. (2009). Tíminn eftir skólann skiptir líka máli. um tómstundir og frítíma nemenda í 1., 3., 6. og 9. bekk grunnskóla. Netla veftímarit. sótt 27. apríl 2010 af http://netla.khi.is/greinar/2009/ 010/index.htm anderson, D. r., Huston, a. C., schmitt, k. L., Linebarger, D. L. og Wright, J. C. (2001). early childhood television viewing and adolescent behavior: the recontact study. Monographs of the society for research in child development, 66(1), 1–158. álfgeir L. kristjánsson og inga D. sigfúsdóttir (2009). The role of parental support, parental monitoring, and time spent with parents in adolescent academic achievement in iceland: a structural model of gender differences. Scandi - navian Journal of Educational Research, Volume 53, issue 5, October 2009, pages 481–496. Bandura, a. (1994). self-efficacy. í V. s. rama - chaudran (ritstjóri), Encyclopedia of human behavior, 4. bindi (bls. 71–81). new York: academic Press. Berns, r. (2007). Child, family school, com mun ity (8. útg). Belmont, Ca: Wads worth. Bong, m. (2008). effects of parent-child relation ships and classroom goal structure on motivation, help- seeking avoidance, and cheating. The Journal of Experimental Education, 76(2), 191–217. Boyer, e. L. (1991). Ready to learn: A mandate for the nation. Princeton, nJ: Carnegie Foundation for the advancement of Technology. Chiu, m. m. og Chow, B. W. Y. (í prentun). Culture, motivation, and reading achieve ment: High school students in 41 countries. Learning and Individual Differences. Chiu, m. m. og Xihua, Z. (2008). Family and motivat ion effects on mathematics achieve ment: analyses of students in 41 countries. Learning and Instruction, 18(4), 321–336. Cripps, k. og Zyromki, B. (2009). adolecents‘ psychological well-being and perceived involve - ment: implications for parental involvement in middle schools. RMLE Online, 33(4), 1–13. Dencik, L. og Lauterbach, J. (2002). mor og far og mor og hendes nye partner. Om børns familier og familieskift gennem opvæksten i senmoderni teten. í m. Hermansen og a. Poulsen (ritstjóri), Samfundets Børn (bls. 75–126). aarhus: Forlaget klim. Dowson, m. og mcinerney, D. m. (2003). What do students say about their motivational goals?: Towards a more complex and dyn amic perspective on student motivation. Contemporary Educational Psychology, 28, 91–113. ginther, D. k og Pollak, r. a (2004). Family structure and children’s educational outcomes: Blended families, stylized facts, and descriptive regressions. Demography, 41, 4, 671–696. guay, F., marsh, H. W. og Boivin, m. (2003). academic self-concept and academic achieve ment: Developmental perspectives on their causal Tímarit um menntarannsóknir_Layout 1 1/17/11 5:18 PM Page 74
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.