Fróðskaparrit - 01.01.1994, Síða 98

Fróðskaparrit - 01.01.1994, Síða 98
110 VISAN OM MARIA MAGDALENA lagens Riitts-lósabalk kan man t.ex. lása fóljande: Kallar man en kvinna fór hortuta, det ár okvádinsord. Ságer man, att hon haft um- gánge med sin fader, eller att hon fórdrivit sitt foster, eller att hon mórdat sitt barn, det ár styggelseord. (Stolpe 1972: 52) Visans Maria var tydligen inte den enda som rákade ut fór sádana anklagelser. Det var av allt att dóma sá vanligt, att man pá ráttslig vág fórsókte motverka falska be- skyllningar. Ett stort problem i det medeltida samhál- let var blodskammen. Kristendomen har árvt sin uppfattning om blodskam frán ju- dama och under medeltiden utvecklades blodskammen till en verklig mani. Den medeltida katolska kyrkan lyckades tack vare stránga blodskamsfórbud fá en viktig inkomstkálla. Under vissa tider betraktades fórbindelser ánda till sjunde led som fórb- judna, ocksá ingifta sláktingars sláktingar var medráknade. Dá var det inte látt att hit- ta nágon att gifta sig med. Brott mot blod- skamsfórbudet bestraffades hárt. Vissa fall av kvalificerad blodskam kunde bestraffas med bránnande pá bál. Men man kunde kópa sig fri. Om man gjorde bot genom att donera egendomar eller penningsummor till kyrkan kunde kyrkan ha ðverseende med sádana fðrseelser. (Kulturhistoriskt lexikon fðr nordisk medeltid VII, sp. 178 och 370-379) Intressant ár att man under medeltiden ocksá ráknade med andlig blodskam. Fad- drar vid dop t.ex. ráknades som andliga sláktingar till dopbamet. Prásten blev pá sá sátt besláktad med dopbamet. Andlig slák- tskap kunde ocksá uppstá vid konfirmation. (Gaunt 1983: 219; Kulturhistoriskt lexikon fór nordisk medeltid frán VII, sp. 370-379) Det ár pá det viset vi skall fðrstá visan nár den ságer: det tredje bamet fick du med din sockenprást och dá var synden som allra stórst. Prásten hade ju dessutom avgivit celibatslófte. Dártill uppfattades prásten som Kristi stállfóretrádare pá jorden. (Hellerstróm 1932: 197) Sentida sángare har haft svárt att fðrstá varfðr fórbindelsen med prásten skulle vara várre án fðrbindel- sema med fadem och brodern. De islándska och fárðiska visoma talar om att kvinnan var nunna. Hennes synd blir dá givetvis ánnu stórre. En nunna, som hade avsvurit sig all sexualitet fðr att leva ett andligt liv, fðrfðr sin skrifteprást! Av de medeltida lagarna framgár tydligt vilken sárstállning munkarna och nunnorna hade. Alla sexuella fórhállanden, som munkar eller nunnor var inblandade i, betraktades som blodskam. (Kulturhistoriskt lexikon fór nordisk medeltid VII, sp. 375) Det som nutida sángare ocksá reagerat pá, ár varfór det bara var Magdalena, som var den skyldiga. Var fanns mánnen? Men enligt medeltida sátt att se pá saken var hon ensam skyldig. Under medeltiden skulle man sðka andlig salighet i botgóring, fasta och askes. Att mánnen inte lyckades med detta berodde pá kvinnoma. Kvinnan an- ságs vara den syndigaste av alla varelser. Hennes kropp var bara till fór att fresta och fðrleda mannen. Och den medeltida mánniskan var sá in- doktrinerad av denna propaganda att kvin- noma sjálva - sárskilt nunnoma - bórjade fórakta sin egen kropp. (Brilioth 1941: 130)
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.