Fróðskaparrit - 01.01.1994, Síða 100

Fróðskaparrit - 01.01.1994, Síða 100
112 VISAN OM MARIA MAGDALENA Medan visan i ostnordisk tradition betonar fastan, tar de vastnordiska visoma fasta pá asketismen. Till botgoringsforeskrifterna hárde vanligen att man skulle ge avkall pá bekvámlighet. Man skulle inte ha linne pá kroppen, man skulle gá utan skor, inte sova pá bolster eller ha sánglinne etc. (Kul- turhistoriskt lexikon for nordisk medeltid II, sp. 181-188). Nár Jesus och Maria Magdalena áter mots efter botgðringen visar Maria att hon har ett odmjukt sinne. Hon ár tacksam for de provningar hon fátt genomgá. De fin- landssvenska visoma ár rika pá detaljer: hennes bádd har varit som svanedun, hennes mat som honungskaka, hennes dryck som mjod och vin. Och hon tycker sig ha haft sállskap av ánglar. Den fároiska uppteckningen ságer det mycket kort: 20. “SS liger mær skrivten din. som jeg drak hver dag klaren vin.” (CCF 150 A) Det vin som hár omtalas anspelar fðrmodli- gen pá nattvardsvinet. Under botgðringen var Maria avstángd frán kyrkans náde- medel. Efter den lánga botgðringen ár hon sá ðdmjuk att hon tycker, att hon i óde- marken mottagit nattvarden. Det straff som Magdalena fick var i sjála verket hárdare án vi i dag kan fórestálla oss. Fðr en medeltida mánniska var det en katastrof att bli utestángd frán sakra- menten. Det innebar ju att man skulle brin- na i helvetet, nágot som medeltidsmán- niskoma hyste stor skráck fðr. Eftersom kyrkan stod i centmm fðr det medeltida samhállet betydde det, att den som var utestángd frán kyrkan var helt utestángd frán allt samhállsliv. Hon var helt fredlðs, hade inga som helst ráttigheter. Men dá skall vi betánka att hon fðr sina fðrseelser enligt várldsliga lagar skulle ha dðmts till dðden. Visan pekar faktiskt pá ett altema- tiv: genom att ángra sig, helt underkasta sig och gðra bot fanns det ándá hopp om ráddning. Medan Maria Magdalena i den fórsta scenen blev dðmd till botgðring fár hon i den andra absolution. De svenska visoma avslutas vanligen med att hon fár lðfte om en stol i himlen. Den fárðiska upptecknin- gen ságer att hon i himlen skall fá tjána Jun- gru Maria och “Sju gange klarere end solen skin”. (CCF 150 A) Detta ár en avslutning som ofta fðrekommer i legendvisor. (Blom 1985: 153) I denna innerliga, varmt religi- ðsa avslutningsscen framkommer ocksá tydligt hur nára visan stár den diktning som var knuten till Jungfru Maria. Dominikansk undervisning Vem kan dá ha haft ett intresse att dikta en sádan visa? Det vi vet ár att den eller de som sammanstállt visan har haft god kánnedom om medeltida liturgisk och re- ligiðs symbolik. Visan ár full av religiðsa symboler. Och det fanns under medeltiden en grupp lárda, vilkas ideologi inte ság ná- gon konflikt i att misstánkliggóra práster- na, samtidigt som de spred ett religiðst bud- skap, námligen tiggarmunkama. Den se- nare medeltiden karaktáriseras av stándigt áterkommande schismer mellan tiggar- munkarna och kyrkans práster. Eftersom tiggarmunkama hade rátt att ðhðra bikt och ge avlðsning konkurrerade de med práster- na. (Brilioth 1941: 144) Pá 1400-talet t.ex.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.