Uppeldi og menntun - 01.01.2012, Síða 105

Uppeldi og menntun - 01.01.2012, Síða 105
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(1) 2012 105 gUðrún v. stefánsdóttir The education and role of social pedagogues at a crossroads? aBstraCt In the past decade there have been changes in emphasis when it comes to matters relating to disabled people, calling for reflection and debate on the role of the social pedagogue. In recent years, three main issues have been in the forefront of these changes. Firstly, in January 2011 services for disabled people moved from the central government to municipal level, leading to changes in the work of social pedagogues. This meant that social pedagogues moved from a highly specialised professional environment, for instance in sheltered homes for people with intellectual disabilities, to more general social work for social service centres which now organise services for disabled people. Secondly, Iceland signed the UN Convention on the right of persons with disabilities from 2007. Even though the convention has not yet been ratified, professionals such as social pedagogues need to re-evaluate their work on the basis of the treaty and their education needs to be adapted. Thirdly, the law regarding disabled people stipulates that by the end of 2014 personal assistance or user control services should constitute some of the main forms of support for disabled people. The main objective of this set of Perspectives' articles is to examine how these changes affect the education and work of social pedagogues. Guðrún V. Stefánsdóttir, editor, writes an introduction where she briefly highlights developments in issues regarding disabled people and the education and work of social pedagogues. The next article by Friðrik Sigurðsson considers the changes that have taken place in social services directed towards disabled people and their effect on the role of the social pedagogue. Helga Baldvinsdóttir Bjargardóttir discusses the human rights of disabled people and the role of the social pedagogue and, finally, Auður Finnbogadóttir relates her experience as a social pedagogue in personal assistance services. The articles reflect a changed emphasis in matters regarding disabled people in the legal environment relating to the human rights treaty which is based on the demands of disabled people for increased rights and equality. This calls for a change in the approach of professionals such as the social pedagogues. The education of social pedagogues today well reflects the ideology of human rights and the right to independence where the role of professionals is mainly seen as the removing of obstacles in the environment to create a system for disabled people to become full participants in all spheres of society. Furthermore, the role of the social pedagogue is not least seen as guarding the rights of disabled people. Concepts used in this debate and in the education of social pedagogues reflect this development. Notions such as support and personal assistance, protecting rights and rights-based approaches have replaced concepts that were dominant earlier, such as upbringing, training, minding and caring. Now it is not considered appropriate to speak of disabled people as clients as they are increasingly the employers of social pedagogues and other professionals. The editor hopes that the articles will shed light on the position of education for social pedagogues and their work and indicate the direction in which they should
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.