Saga


Saga - 2015, Síða 110

Saga - 2015, Síða 110
cated males from the upper echelons of society, and they were often involved in scientifically oriented exploration or research expeditions. Recreational tourists as such hardly existed. Beginning in 1858, steamers took over from sailing ships for transporting mail between Copenhagen and Reykjavík; these stopped en route in the British Isles, usually in the vicinity of edinburgh. Not only did this lead to an increase in the number of scheduled ships carrying mail, but mercantile steamer traffic also increased, particularly after 1870. The added speed and comfort of steamers in comparison to sailing vessels was taken into account by foreigners contemplating a trip and undoubtedly led to a rising number of travellers. Therefore, the range of tourists became broader and their travel patterns changed: the age of recre- ational tourism had begun. In all probability, more foreign tourists visited Iceland in 1861 and 1862 than ever before, apparently 25 to 30 each year. From then on, the number of tourists gradually increased, until recreational tourists could be estimated by the turn of the century as several hundred per summer. From 1905 to 1914 they usually num- bered well over 1000, conceivably peaking at nearly 2000. The rapid growth around 1900 and later can be largely attributed to the pop- ularity of group tours in Iceland and to visits by ocean cruisers, particularly the German vessels which came annually from 1905 to 1914. These vessels arrived from Germany (or sometimes France) via Scotland, then proceeded from Reykjavík to the Svalbard Islands and to Norway before returning to Germany. Popular foreign novels set to varying degrees in Iceland undoubtedly exerted an added attraction on many travellers during these years. In Reykjavík, the 1905– 1914 period led to considerable cultural tourism that was related to German cruis- er arrivals, with the tourist industry of southwest Iceland beginning to show traits of mass tourism in the high season, i.e. summer. While english-speaking tourists, mainly British, had long been most numer- ous, the number of German-speaking tourists increased rapidly from the turn of the century and may well have formed the majority after the German cruisers began arriving. Regardless of nationality, it seems certain that the majority of trav- ellers belonged to the upper class, although changing travel patterns towards the end of the 19th century (with shorter stops as well as faster transportation within Iceland) imply that middle-class tourists were on the increase. arnþór gunnarsson108 Saga haust 2015 umbrot.qxp_Saga haust 2004 - NOTA 26.11.2015 11:00 Page 108
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202

x

Saga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Saga
https://timarit.is/publication/775

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.