Helga Law Journal - 01.01.2021, Síða 96

Helga Law Journal - 01.01.2021, Síða 96
Helga Law Journal Vol. 1, 2021 98 Helga Guðmundsdóttir 99 commons and instead pave a new path for themselves and other States towards more sustainable and collegial management of the world’s fish stocks. recourse to good offices or mediation, or the negotiations presently conducted.81 In short, the procedure provides a much needed avenue for the settlement of the dispute seeing as the parties may be reluctant to back down from their publicly claimed stances following years of negotiations between government delegations which stand to lose support from their home audience if they do not drive a hard bargain. By following recommendations by an independent third party, based on fact and law, the government delegations could relieve themselves of some of the responsibility for negotiating such immense interests, in turn offering them a chance to devise a durable solution which all parties can agree on without fear of being held accountable by their home audience for any decreases in quota allocation. Based on the gradual acceptance of a greater quota share for Iceland and the Faroe Islands, the gap between the parties may have diminished over the years and the Commission’s involvement may prove extremely successful to bridge it and facilitate a durable agreement. Seeing as the Commission is expected to analyze scientific data and base its recommendations thereon, the agreement will be aimed towards a more sustainable management of the stock. In short, the use of this third-party procedure has the potential to lead to a durable agreement between the parties, safeguarding their interests in the long- term and leading to a more sustainable approach to the mackerel fisheries. By subjecting the dispute to compulsory conciliation, the parties could also set a valuable example for other States to more efficiently resolve the likely unavoidable fisheries disputes in the future resulting from the changing migration patterns of fish stock around the world. 5 Conclusion Finale: The curtain drops. The audience is left in the dark as to whether the protagonists will resolve the conflict and become the heroes of a story with a happy ending or whether the tragedy will unfold in the catastrophic destruction of a fish stock. Where parties to a fisheries dispute have failed to reach a management agreement by means such as negotiations and the dispute has, over a prolonged period, resulted in excessive catches, they risk the materialization of the tragedy of the commons. In such cases, I argue that the parties should subject the dispute to the largely overlooked compulsory conciliation procedure under the Convention. That way, they are afforded the opportunity to involve an independent third party in the resolution of the dispute, allowing them also to give up some of their and their stakeholders’ self-interests in favour of the common good. I further posit that the mackerel dispute in the North East Atlantic would be a prime candidate for this procedure. By subjecting the dispute to compulsory conciliation, the parties could step away from their path to a catastrophic ending of the tragedy of 81 ‘Annex V Conciliation (V)’ (n 56) 310.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224

x

Helga Law Journal

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Helga Law Journal
https://timarit.is/publication/1677

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.