Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Síða 89

Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Síða 89
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(2) 2014 89 Kristín Björnsdóttir, dan goodley & hanna Björg sigUr jónsdóttir the disabled person’s capabilities and the functional demands made by society which does not assume the full range of human diversity. A person is, therefore, defined as disabled if s/he confronts barriers in everyday life due to limited ability, diseases or impairment (Tøssebro, 2002, 2004). Disability is also viewed as situational rather than as an always-present essence of the person; for example, a person can be perceived as having intellectual disabilities in some situations and not in others (Tøssebro, 2002, 2004). Second, the narratives from the UK (introduced by Dan) are understood from a British disability studies perspective. The discussion about disability refers to people who have the ascribed identities of ‘disability’. Such a term of identity includes vari- ous people who have been historically situated in a myriad of impairment groupings including physical and sensory impairments, intellectual disabilities and people with mental health issues. A British disability studies stance endeavours not to embrace impairment specific considerations – as have many charities and organizations for disabled people – but instead considers disabled people as a heterogeneous group, with many impairment labels who face a number of overlapping experiences of exclusion or disablement. The disability studies perspectives are sometimes described as emancipatory disability studies. This concept is tied to the development of the dis- abled people’s movement and many of the writers within the field are themselves disabled activists and ‘organic intellectuals’ in Gramsci’s sense of this term (Oliver, 1990). Crucial to the development of British disability studies has been the ubiquitous use and reuse of the term the Social Model of Disability which has turned attention away from a preoccupation with people’s impairments. Instead the focus has been on the ways in which disability is created through the social, economic, political, cultural, relational and psychological exclusion of people with impairments (Barnes, 1991; Oliver, 1990, 1996; UPIAS, 1976). Although our research practices and theoretical interpretations on impairment and disability are rooted in a social perspective, we also draw from other theoretical work to inform our analysis and assist with our reflection. These include Bakhtin’s (1984, 1994, 2005) notion of the carnival; Bourdieu’s (Bourdieu & Wacquant, 1992) cultural trajectory and legitimate power; and Deleuze and Guattari’s (2004) celebration of nomadic subjectivity. We build on these ideas when reflecting on the growing body of narrative research conducted with people with intellectual disabilities. BEHinD tHE CAnOn Of nArrAtiVE rEsEArCH One of the pioneers in transforming research about people with intellectual disabilities was the American scholar Robert E. Edgerton with his study The cloak of competence: Stigma in the lives of the mentally retarded (1967). Although the study was ground-break- ing at the time, in recent years attention has been drawn to the lack of authority given to participants’ voices on the representation of their experiences by others (Gerber, 1990). Bogdan and Taylor’s (1976) work marked a shift in research with people with intellectual disabilities, which placed emphasis on understanding how ‘people
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.