Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 92

Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 92
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(2) 201492 Behind the qUest for tales, stories and liVes camera, Gunnar took on an active oppositional position in our research collaboration. He did not take on the role of the passive research subject and challenged the label of intellectual disabilities as an absolute medical condition. I brought with me to this research assumptions about Gunnar’s abilities and I based these assumptions on the deficit or medical model of disability and as such looked for deficits in his performance. My attention was, in the process, diverted from his abili- ties and the true story of his life. I followed in the footsteps of those researchers who have, over the past couple of decades, been criticised by disabled people and disa- bility study scholars alike for misrepresenting disabled people’s lives and upholding negative and medical views on disability and impairment. The unexpected nature of this story relies on a researcher’s deficit view of the person s/he is working with. This raises questions about attempts to promote, for example, inclusive research to coun- teract researchers assuming in/abilities and lack of capacity on the part of narrators. Before spending time with Gunnar and learning his story and background, I would not have been able to recognise his resistance or hear his unexpected and oppositional stories of achievement and abilities. The expected story Disability, just like parenthood and gender, is a socially constructed phenomenon that is located within and derives its meaning from specific cultural and temporal contexts. How disability is defined affects people’s communications and expectations; similar- ly, stereotypes and labels affect how disabled people are perceived and treated. This is the story about how I (Hanna), like others, was influenced by cultural im- ages of both parenthood and people with intellectual disabilities. The dominant dis- course obstructed my view and without realizing it I became a victim of my own prejudices. It was in 1994 when, as an undergraduate student, I was conducting my first qualitative study. This project was about the life and situation of Stella, a woman my age with intellectual disabilities who had travelled all over the world both as an athlete and as a self-advocate that gave talks on disability rights issues. I wanted to understand how she felt playing these two different roles as a devalued person with intellectual disabilities on the one hand and on the other as a highly valued athlete by international standards, as well as a disabled activist. I was primarily interested in her leadership as an self-advocate and athlete but when she told me her life story I learnt that she had recently been forced by her family to undergo an abortion and was still wounded emotionally as a result of that experience. I listened to her telling me this without ‘hearing’ or realizing what she was actually saying. With my focus on the research topic and the ‘story’ I expected to hear, I kept asking her questions about her different roles in life. It was not until the next day when I was transcribing the interview that I heard and understood what she had been telling me. I felt ashamed but also surprised that I had missed this in the interview situation itself. Furthermore, I was taken aback because until then it had never occurred to me that women with intellectual disabilities might want to become pregnant, be mothers or even have sex. I also did not know that mothers with intellectual disabilities even existed.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.